Institutionen för hälsovetenskaper

Kick-off för Forskarskolan Nära vård

Gruppfotografi på deltagare vid kick-off.

Doktorander och handledare samlade till kick-off.

Femton doktorander och deras handledare samlades på Örebro universitet till kick-off för Forskarskolan Nära vård.

Forskarskolan som finansieras av ett anslag från Vetenskapsrådet syftar till att utbilda fler disputerade personer som kan fungera som lärare i hälso- och sjukvårdsutbildningar. Den drivs av Örebro universitet, Linköpings universitet, Högskolan Dalarna och Jönköping University tillsammans. Varje lärosäte har två doktorander som finansieras av forskarskolan och så tillkommer fler doktorander med annan finansiering, som har projekt inom Nära vård.

Deltagarna fick lyssna på Lisbeth Löpare Johansson från Sveriges kommuner och regioner som berättade om hur satsningen tillkommit och vad som görs på nationell nivå. Hon gav också exempel på olika lokala initiativ. Efter henne berättade Jenny Steen, regionråd i Region Örebro län och Anneli Forsgren från Kommunal utveckling i Region Jönköping om hur regioner och kommuner arbetar med Nära vård.

Alla doktorander fick pitcha sig själva och sitt projekt under fem minuter. Det är många spännande studier som ingår, inom till exempel e-hälsa, fysisk aktivitet, egenvård och samskapande vård. Förutom årliga internat kommer doktoranderna och deras handledare mötas i webinarer på en gemensam plattform.

Läs mer om forskarskolan

Text: Mats Eriksson