Faktorer i vår omgivningsmiljö och IBD

Rökningensbetydelse vid IBD är vida konfirmerad och antalet studier som påvisat en association mellan rökning och ökad risk för Crohns sjukdom respektive minskad risk för ulcerös kolit är betydande. Orsaken till denna diagnosspecifika skillnad är inte klarlagd, men nikotin och/eller biprodukter från rökning har en direkt påverkan på exempelvis bakteriefloran, mukosans immunsvar, glatt muskeltonus, tarmpermeabilitet och mikrocirkulation.

Kostens betydelse vid IBD

Mycket fokus har lagts på kostens betydelse för IBD men inga specifika patogena antigen har kunnat identifieras. Även om olika studier har visat skilda resultat, tyder data på att västerländsk kost som är processad, stekt och har högt sockerinnehåll är associerad med en ökad risk för Crohns sjukdom och möjligen även ulcerös kolit. En tilltalande förklaringsmodell är att dessa födoämnen modulerar mikrobiota profilen som i sin tur påverkar risken för att utveckla IBD. Likväl ter sig infektioner och antibiotika behandling påverka tarmens mikrobiota profil och kan därigenom tänkas påverka risken för IBD.