Hennes forskning blev bättre med universitetsbibliotekets kurser

Praktisk nytta, större förståelse och nya insikter.
Det är några av vinsterna som doktoranden Lena Uvhagen har fått genom att gå Universitetsbibliotekets tre doktorandkurser.
– Informationssökningen är helt avgörande. Det handlar inte bara om att hitta artiklar – det handlar om att hitta rätt, på rätt sätt. Och skrivandet är ju centralt i hela forskningen.
Lena Uvhagen är doktorand i medicinsk vetenskap med inriktning mot hälso- och vårdvetenskap. Hennes forskning fokuserar på olika aspekter av ungdomars psykiska hälsa. För henne har kurserna varit en ögonöppnare, dels inom forskningen, dels om vilken hjälp hon kan få av biblioteket i sina forskarstudier.
– Jag tror många tänker att biblioteket är en plats för böcker, men de som jobbar där sitter på enorm kompetens. Kurserna har gjort det mycket tydligare vad jag faktiskt kan få hjälp med – och också vem jag kan vända mig till i olika frågor.
Kurser om informationssökning, skrivande och synlighet
För Lena Uvhagen blev kursen Information retriveval for reserach den första doktorandkursen hon gick i sin forskarutbildning. Genom kursen fick hon ny förståelse och insikt om forskningsprocessen.
– I efterhand är jag väldigt glad att det var just den jag började med. Den gav mig inte bara verktyg för att söka litteratur, utan också insikter i forskningsbegrepp och processer. Jag fick mycket serverat som jag inte visste att jag behövde.
Nästa steg blev Academic writing for doctoral students, där deltagarna fick arbeta med dels sina egna texter, dels med att läsa och ge återkoppling på andras texter. Genom kursens lärare fick hon konkreta tips och personlig återkoppling på sina egna texter.
– Det var en jättestor hjälp att få synpunkter på språk och en struktur. Det var också väldigt givande att se hur skrivande skiljer sig åt mellan olika ämnen och att diskutera det med doktorander från andra discipliner.
Den tredje kursen Publication strategies and research visibility innebar ökad förståelse och diskussioner om allt från bibliometriska mått och vetenskaplig synlighet till hur man känner igen oseriösa tidskrifter.
– Jag hade inte funderat så mycket på det tidigare. Man kanske har valt tidskrift utifrån var liknande artiklar publicerats, men det var först här jag fick en systematisk förståelse för vad som kännetecknar en bra publiceringsstrategi.
Relevanta kurser och tvärvetenskapliga möten
Tillsammans har kurserna gett Lena Uvhagen en stabil grund inom områden som är centrala för all forskning – oavsett ämne. De har varit relevanta med ett bra upplägg. Kurserna har inneburit vissa hemuppgifter, men flera av dem innebar sådant som ändå behöver göras i arbetet med avhandlingen. Hon ser också ett värde i att kurserna samlade doktorander från flera ämnen. Det har gett nya perspektiv och en möjlighet att ifrågasätta egna invanda mönster.
– Det är lite som att resa till ett annat land. Man inser att ”så här gör inte alla”. Det öppnar ögonen för att det finns andra sätt att tänka och arbeta.
Doktorandkursen Information retrieval
I den här kursen får deltagarna lära sig att systematiskt söka vetenskaplig litteratur inom sina ämnesområden. Kursen riktar sig till doktorander vid Örebro universitet. I mån av plats kan även forskare knutna till Örebro universitet samt andra anställda vid universitetet antas.
Kursen ges på engelska under vårterminen och på svenska under höstterminen.
Doktorandkursen Academic writing
I den här kursen får deltagarna kunskap om akademiskt skrivande på engelska genom att analysera och diskutera publicerade texter inom sina ämnesområden, göra skrivövningar samt ge återkoppling på varandras texter. Kursen fokuserar på att utveckla individuella skrivfärdigheter och öka språkmedvetenheten.
Kursen ges på engelska.
Doktorandkursen Publishing strategies and research visibility
I den här kursen får deltagarna gå igenom olika aspekter av publiceringsprocessen, som hur de väljer rätt tidskrift att publicera sig i, både vad gäller vetenskaplig kvalitet och för största möjliga spridning av forskningsresultaten. Andra ämnen som täcks är open access, rovtidskrifter, Creative Commons-licenser, forskarprofiler och grunderna i bibliometri.
Kursen ges på engelska.
Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund