Aktivera ditt universitetskort som lånekort

Foto på en hand som håller upp ett universitetskort och ett lånekort.

Är du ny student och funderar på hur du får ett lånekort hos oss? Som student är ditt universitetskort ditt lånekort.

Vanligtvis får du ditt universitetskort på terminsstartsdagen. Om inte kan du alltid hämta ditt kort i Infocenter i Långhuset eller på något av Örebro universitets olika bibliotek.

Du aktiverar kortet i Studenttjänster under knappen Universitetskortet. För att lyckas aktivera ditt kort måste du vara registrerad på en kurs innevarande termin.

Tillgång till biblioteket under obemannade öppettider

För dig som är student fungerar ditt universitetskort som passerkort under förutsättning att du sen tidigare har aktiverat den funktionen. Om du inte har gjort det aktiverar du funktionen passerkort via Studenttjänster. Här kan du läsa mer om obemannade öppettider på huvudbiblioteket och Medicinska biblioteket.