Läs böcker på din telefon eller dator

Foto på en uppslagen bok och en hand som håller i en mobiltelefon som visar en e-bok.

Alla som studerar eller är anställda vid Örebro universitet har tillgång till mängder av e-böcker. Perfekt för dig som vill slippa bära på tunga böcker och ha allt samlat i din dator.

E-böcker är digitala böcker som går att läsa via en skärm.

Ljudböcker är oftast skönlitterära böcker som är dramatiserade och upplästa som du kan lyssna till (ej tillgängliga från Örebro universitetsbibliotek).

Talböcker är böcker som är upplästa till dig som har någon form av läshinder (exempelvis en synskada).

Bibliotekets e-böcker är alla sökbara via söktjänsten Primo, och kan även nås direkt på leverantörens plattform. Som student eller anställd vid Örebro universitet har du tillgång till böckerna hemifrån via ditt ORU-konto.

De flesta av e-böckerna kan laddas ner medan en del bara kan läsas online. Majoriteten av e-böckerna kan användas av ett obegränsat antal samtidiga användare, men det finns e-böcker som bara kan användas av till exempel en person i taget.

Ofta finns möjligheten att skapa egna e-bokhyllor, färgmarkera i text och skriva anteckningar i e-böcker, det kräver dock att du skapar ett personligt konto på plattformen. De har också egna hjälpsidor med tips och trix för att bäst använda deras plattform, hur man kan göra specifika sökningar, eller vilka extra funktioner som finns tillgängliga.

Få texten uppläst

Alla studenter och anställda vid Örebro universitet har även tillgång till programmet TorTalk, en talsyntes som läser upp texter som finns på datorskärmen. Programmet finns förinstallerat på universitetets datorer och kan också laddas ner till egen dator (Windows eller Mac).