Hjalmar Bergmans bibliotek och arkiv

Foto på Hjalmar Bergmans bibliotek.

Många av Örebroförfattaren Hjalmar Bergmans romaner utspelar sig i Örebro, Bergslagen och på en fiktiv plats kallad Wadköping. På universitetsbiblioteket finns delar av hans personliga bibliotek, brev och manuskript.

Hjalmar Bergmans bibliotek

Hjalmar Bergmans bibliotek överlämnades av Örebro stads- och länsbiblioteksvänner och Stina Bergman år 1944 till Örebro stadsbibliotek. Sedan 2021 är biblioteket deponerat på Örebro universitetsbibliotek. Samlingen omfattar ungefär 42 hyllmeter, majoriteten av dessa finns placerade i ett eget rum, Hjalmar Bergmans bibliotek (U1158).

Hjalmar Bergmans arkiv

I Författararkivet finns ett antal brev, i första hand till Hjalmars systrar Ester och Elna, samt en del övrigt material.

Under hösten 2020 donerades nio av Hjalmar Bergmans originalmanuskript till Örebro universitetsbibliotek av en privatperson, bland annat manuskriptet till skådespelet Strid som finns digitaliserat via Alvin.

Materialet måste beställas fram vid eventuellt lån eller intresse. Detta kan göras genom att söka fram önskat material i söktjänsten Primo, eller genom att kontakta This is an email address. Hemlån medges normalt inte.

Om Hjalmar Bergman

Hjalmar Bergman föddes i Örebro den 19 september 1883. Hans storhet som författare vilar på tre grundstenar: fabuleringsförmåga, humor och psykologiskt skarpsinne.

Hjalmar Bergman hade som manusförfattare en osedvanlig förmåga att visualisera som gjorde honom väl lämpad för manus till stumfilmer. Han var även dramatiker och arbetade med olika dramatiska genrer. Bland hans romaner kan till exempel nämnas "Mor i Sutre", "Markurells i Wadköping", "Herr von Hancken" och "Farmor och Vår Herre".