Articles in journals |
Chapters in books |
Collections (editor) |
Conference papers |
Doctoral theses, comprehensive summaries |
Manuscripts |
Reports |
Articles in journals
Boström, M. , Andersson, E. , Berg, M. , Gustafsson, K. M. , Gustavsson, E. , Hysing, E. , Lidskog, R. , Löfmarck, E.
& et al.
(2018).
Conditions for Transformative Learning for Sustainable Development: A Theoretical Review and Approach. Sustainability, 10 (12).
Information via DOI
Almqvist, J. , Kronlid, D. , Quennerstedt, M. , Öhman, J. , Öhman, M.
& Östman, L. (2008).
Pragmatiska studier av meningsskapande. Utbildning och Demokrati, 17 (3), 11-24.
Almqvist, J. , Kronlid, D. , Quennerstedt, M. , Öhman, J. , Öhman, M.
& Östman, L. (2008).
Tema: Didaktiska undersökningar. Utbildning och Demokrati, 17 (3), 5-10.
Chapters in books
Tryggvason, Á.
& Öhman, J. (2020).
Kunskap + värde = sant.
In:
Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt,
Perspektiv på skolans problem: Vad säger forskningen? (pp. 393-406).
Lund: Studentlitteratur AB.
Öhman, J.
& Kronlid, D. O. (2019).
A pragmatist perspective on value education.
In:
Katrien Van Poeck, Leif Östman and Johan Öhman,
Sustainable Development Teaching: Ethical and Political Challenges (pp. 93-102).
Milton Park and New York: Routledge.
Östman, L. , Van Poeck, K.
& Öhman, J. (2019).
A transactional theory on sustainability learning.
In:
Katrien Van Poeck, Leif Östman and Johan Öhman,
Sustainable Development Teaching: Ethical and Political Challenges (pp. 127-139).
Milton Park and New York: Routledge.
Östman, L. , Van Poeck, K.
& Öhman, J. (2019).
Principles for sustainable development teaching.
In:
Katrien Van Poeck, Leif Östman and Johan Öhman,
Sustainable Development Teaching: Ethical and Political Challenges (pp. 40-56).
Milton Park and New York: Routledge.
Andersson, K. M. , Rudsberg, K.
& Öhman, J. (2015).
Miljödidaktisk lärandeanalys.
In:
Leif Östman,
Naturmötespraktiker och miljödidaktiskt lärande (pp. 235-254).
. Uppsala universitet.
Öhman, J. , Andersson, K.
& Sandberg, M. (2013).
Barns möte med naturen.
In:
Peter Fredman, Marie Stenseke, Klas Sandell, Anders Mossing,
Friluftsliv i förändring: resultat från ett forskningsprogram: slutrapport (pp. 115-130).
Stockhom: Rapport (Statens naturvårdsverk).
Öhman, J. , Wolf-Watz, D. , Sandell, K.
& Beery, T. (2013).
Friluftsliv och miljöengagemang.
In:
Peter Fredman, Marie Stenseke, Klas Sandell, Anders Mossing,
Friluftsliv i förändring: resultat från ett forskningsprogram: slutrapport (pp. 145-159).
Stockhom: Naturvårdsverket.
Öhman, M.
& Öhman, J. (2011).
Kroppen i friluftslivet.
In:
Klas Sandell, Johan Arnegård, Erik Backman,
Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld (pp. 147-172).
Lund: Studentlitteratur AB.
Kronlid, D. , Öhman, J.
& Friman, E. (2008).
Lärande och utbildning för hållbar utveckling.
In:
Eva Friman, Carina Borgström Hansson,
Hållbar utveckling och lärande: inspirationsskrift för universitetslärare (pp. 9-14).
Solna: Världsnaturfonden WWF.
Quennerstedt, M. , Öhman, M.
& Öhman, J. (2007).
Friluftsliv, hälsa och livskvalitet.
In:
Britta Brügge, Matz Glantz, Klas Sandell,
Friluftslivets pedagogik: för kunskap, känsla och livskvalitet (pp. 195-208).
Stockholm: Liber.
Collections (editor)
Conference papers
Öhman, J. (2018).
The ethical tendency typology.
Paper presented at The European Conference on Educational Research (ECER 2018), Bolzano, Italy, September 3-7, 2018.
Öhman, J.
& Sund, L. (2017).
Ethical reflections.
Paper presented at ECER 2017, Copenhagen, Denmark, August 22-25, 2017.
Öhman, J. (2017).
Smed methodology.
Paper presented at ECER 2017, Copenhagen, Denmark, August 22-25, 2017.
Doctoral theses, comprehensive summaries
Manuscripts
Reports
Bladh, G. , Boman, M. , Emmelin, L. , Ernerfeldt Burman, L. , Haraldson, A. , Henningsson, S. , Lindhagen, A. , Lundmark, L.
& et al.
(2008).
Vara i naturen: varför eller varför inte? Delresultat från en nationell enkät om friluftsliv och naturturism i Sverige. Forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring.