Sara Frödén
Title: Senior Lecturer School/office: School of Humanities, Education and Social SciencesEmail: sara.froden@oru.se
Phone: +46 19 303439
Room: F3226
Research subject
Research environments
About Sara Frödén
Information only in Swedish.
Research projects
Completed projects
Research teams
Publications
Articles in journals |
Chapters in books |
Conference papers |
Doctoral theses, monographs |
Other |
Reports |
Articles in journals
- Axelsson, T. & Frödén, S. (2021). Mellan styrning och pedagogisering: En analys av hur förskolans ledningspersoner förstår förskolans jämställdhetsuppdrag. Utbildning och Demokrati, 30 (2), 59-84.
- Frödén, S. (2021). Skolans gröna matlandskap: Elevers uppfattningar om och upplevelser av vegetarisk skolmat. Socialmedicinsk Tidskrift, 98 (3), 421-434.
- Frödén, S. & Pettersson, C. (2021). Strävan mot en inkluderande skolmåltid: Strategier för att ge likvärdiga förutsättningar. Utbildning och Demokrati, 30 (1), 23-44.
- Frödén, S. & Tellgren, B. (2020). Guiding children towards individual and collective growth. Educative participatory experiences in a preschool setting. International Journal of Early Years Education.
- Frödén, S. & Quennerstedt, A. (2020). The child as a gendered rights holder. Childhood, 27 (2), 143-157.
- Frödén, S. & Rosell, A. (2019). Opening an imaginative space? A study of toys and toy play in a Swedish Waldorf preschool. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 186-201.
- Frödén, S. (2019). Situated decoding of gender in a Swedish preschool practice. Ethnography and Education, 14 (2), 121-135.
- Frödén, S. (2018). Lek utan könsbundna mönster. Förskoletidningen, 43 (2).
Chapters in books
- Frödén, S. & Isenström, L. (2022). Forskarens olika roller i praktiknära forskningsprojekt. In: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: Utmaningar och möjligheter vid samverkan. Lund: Nordic Academic Press.
- Frödén, S. & von Wright, M. (2017). The Waldorf Kindergarten. In: Marilyn Fleer & Bert van Oers, International Handbook of Early Childhood Education (pp. 1401-1420). . Springer Berlin/Heidelberg.
Conference papers
- Frödén, S. & Rosell, A. (2018). An imaginative Space?: An Ethnographic Study of Toys in a Waldorf Preschool. Paper presented at International Toy Research Associaltion 8th World Conference. Toys and material culture. Hybridisation, Design and Consumption. Sorbonne Paris Cité University, Paris, France, July 11-13, 2018.
- Frödén, S. (2014). "Kommer det här med genus på tentan?": Makt, inflytande och deltagande i seminarier på lärarutbildningen. Paper presented at G14 Makt, kunskap och kritik. Genusforskarkonferens, Umeå, Sweden, November 26-28, 2014.
Doctoral theses, monographs
- Frödén, S. (2012). I föränderliga och slutna rosa rum: en etnografisk studie av kön, ålder och andlighet i en svensk waldorfförskola. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet.
Other
- Frödén, S. (2017). Mindre fokus på kön - mer jämställt?.
Reports
- Frödén, S. , Kurtti, C. , Löfving, M. , Puls, E. & Sundh, E. (2022). Grön Flagg-certifiering, systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk kontinuitet i förskolorna i Laxå: Slutrapport för det praktiknära forskningsprojektet Hållbar och likvärdig förskola. Örebro: Örebro universitet.
- Frödén, S. & Björklund, J. (2021). Schemalagd skollunch - en lösning på stressfyllda skolmåltidssituationer? Slutrapport för projektet Väl godkänt för skolmåltiden. Göteborg: Skolmatsakademin Research institute of Sweden.