Sara Frödén
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: sara.froden@oru.se
Telefon: 019 303439
Rum: F3226
Om Sara Frödén
Sedan 2012 arbetar Sara Frödén som lektor i pedagogik på Örebro universitet, där hon forskar och undervisar på lärarutbildningen.
Forskning
Hennes tvärvetenskapliga bakgrund bidrar till ett brett forskningsintresse med flera olika inriktningar, ofta med en intersektionell ingång. Sammanfattningsvis så rör sig hennes forskning i skärningspunkten mellan plats, barn och mångfald, både på ett didaktiskt och genusteoretiskt plan. De senaste åren har hon även forskat om barns rättigheter och utbildning för hållbar utveckling med fokus på skolmåltiden och gröna lekmiljöer i skola och förskola. Hon har bedrivit flera praktiknära forskningsprojekt - och utvecklingsprojekt, där hon bland annat utvecklat en modell för jämställd dansundervisning för de yngsta barnen i förskolan.
Undervisning
Då Sara Frödén både arbetat och bedrivit forskning i förskolan så undervisar hon mestadels på Förskollärarprogrammet. Hon är excellent lärare och utvecklar kurser inom en rad områden, med en särskild kompetens i genus- och mångfaldsfrågor. Generellt sett har hon även ett intresse för högskolepedagogik och arbetar aktivt för en jämställdhetsintegrering i lärarutbildningen samt undervisar både om och i feministiska och (norm)kritiska pedagogiker.
Hon deltar även i Social Impact Lab på Örebro universitet sedan januari 2021. Där arbetar hon med att utveckla en modell för hållbara pedagogiska utemiljöer för skolor, förskolor och fritidshem.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Axelsson, T. & Frödén, S. (2021). Mellan styrning och pedagogisering: En analys av hur förskolans ledningspersoner förstår förskolans jämställdhetsuppdrag. Utbildning och Demokrati, 30 (2), 59-84.
- Frödén, S. (2021). Skolans gröna matlandskap: Elevers uppfattningar om och upplevelser av vegetarisk skolmat. Socialmedicinsk Tidskrift, 98 (3), 421-434.
- Frödén, S. & Pettersson, C. (2021). Strävan mot en inkluderande skolmåltid: Strategier för att ge likvärdiga förutsättningar. Utbildning och Demokrati, 30 (1), 23-44.
- Frödén, S. & Tellgren, B. (2020). Guiding children towards individual and collective growth. Educative participatory experiences in a preschool setting. International Journal of Early Years Education.
- Frödén, S. & Quennerstedt, A. (2020). The child as a gendered rights holder. Childhood, 27 (2), 143-157.
- Frödén, S. & Rosell, A. (2019). Opening an imaginative space? A study of toys and toy play in a Swedish Waldorf preschool. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 186-201.
- Frödén, S. (2019). Situated decoding of gender in a Swedish preschool practice. Ethnography and Education, 14 (2), 121-135.
- Frödén, S. (2018). Lek utan könsbundna mönster. Förskoletidningen, 43 (2).
Doktorsavhandlingar
- Frödén, S. (2012). I föränderliga och slutna rosa rum: en etnografisk studie av kön, ålder och andlighet i en svensk waldorfförskola. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Frödén, S. & Isenström, L. (2022). Forskarens olika roller i praktiknära forskningsprojekt. I: Inger Eriksson; Ann Öhman Sandberg, Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi: Utmaningar och möjligheter vid samverkan. Lund: Nordic Academic Press.
- Frödén, S. & von Wright, M. (2017). The Waldorf Kindergarten. I: Marilyn Fleer & Bert van Oers, International Handbook of Early Childhood Education (ss. 1401-1420). . Springer Berlin/Heidelberg.
Konferensbidrag
- Frödén, S. & Rosell, A. (2018). An imaginative Space?: An Ethnographic Study of Toys in a Waldorf Preschool. Konferensbidrag vid International Toy Research Associaltion 8th World Conference. Toys and material culture. Hybridisation, Design and Consumption. Sorbonne Paris Cité University, Paris, France, July 11-13, 2018.
- Frödén, S. (2014). "Kommer det här med genus på tentan?": Makt, inflytande och deltagande i seminarier på lärarutbildningen. Konferensbidrag vid G14 Makt, kunskap och kritik. Genusforskarkonferens, Umeå, Sweden, November 26-28, 2014.
Rapporter
- Frödén, S. , Kurtti, C. , Löfving, M. , Puls, E. & Sundh, E. (2022). Grön Flagg-certifiering, systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk kontinuitet i förskolorna i Laxå: Slutrapport för det praktiknära forskningsprojektet Hållbar och likvärdig förskola. Örebro: Örebro universitet.
- Frödén, S. & Björklund, J. (2021). Schemalagd skollunch - en lösning på stressfyllda skolmåltidssituationer? Slutrapport för projektet Väl godkänt för skolmåltiden. Göteborg: Skolmatsakademin Research institute of Sweden.
Övrigt
- Frödén, S. (2017). Mindre fokus på kön - mer jämställt?.