Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Parallella seminarier session 2

Pass C, 15.30 - 16.30

 

Svensk rekryteringproblematik till naturvetenskap 1950-2000

I detta projekt behandlas den återkommande problembilden med bristande rekrytering till naturvetenskap och teknik i Sverige under efterkrigstid. Projektet har framförallt tagit fasta på att beskriva och analysera olika åtgärder för att få fler individer att söka sig till sådana yrken. Bland åtgärderna kan nämnas förändrade arbetssätt inom skolan, men också initiativ utanför de traditionella läromiljöerna såsom som museer, tävlingar och föreningsliv. Den förda politiken har aktualiserat en viktig fråga om relationen mellan behovet av ingenjörer å den ena sidan och den enskildes fria val av utbildning å den andra.
Daniel Lövheim, Stockholms universitet
Projekttitel: Skolan och den publika vetenskapen 1945-2000

 

Vidsynthet viktigt vid inlärning av naturvetenskap

Undervisning på ett arbetssätt där eleverna är aktiva för att lära sig naturvetenskap i ett bredareperspektiv ställer nya krav på både lärare och elever. Eleverna behöver stöd för att sätta sig in i deproblem som uppstår då naturvetenskap tas i bruk, exempelvis genteknik. Elevernas måste lära sig att diskutera på ett sätt så att alla sidor av ett problem verkligen förstås före ett beslut fattas. Eleverna behöver lärarens hjälp att visa varandra vidsynthet och att tydligt förklara för varandra på vilket sätt deras förslag har betydelse för problemet som diskuteras. Utan vidsynthet och förklaringblir diskussionen meningslös och lärandet uteblir.
Mats Lindahl, Linnéuniversitetet
Projekttitel: Hur naturvetenskaplig allmänbildning skapas genom sk socioscientific Issues: En studie av elevers diskurser och förmåga att argumentera