Parallella seminarier session 2
Pass D, 15.30 - 16.30
Örebroforskare
Konstnär eller forskare? Traditionsbärare eller innovatör? Om musikerutbildning i förändring
Högre musikutbildning i Europa står inför tuffa utmaningar. Kravet på anställningsbarhet innebär att högre musikutbildning förväntas utbilda kompetenta musiker som, å ena sidan, kan bära traditioner och, å andra sidan, är entreprenörer som kan driva ett mindre företag. Högre musikutbildning utmanas därtill av akademisering och förändringar i samhällets musikliv. För att realisera de nya akademiska uppgifterna måste musikinstitutioner stimulera forskning inom ramen för konstnärlig praktik. En komplex väv av frågor uppstår: konstnärlig praktik kontra vetenskaplig forskning; samhällsrelevans kontra konstens autonomi. Detta leder till starka diskussioner som utmärks av motstridiga åsikter. DAPHME är ett treårigt projekt, finansierat av Riksbankens Jubileumsfond, som inleddes 2016. Projektet innehåller delstudier i Sverige, Norge och Tyskland.
Eva Georgii-Hemming, Örebro universitet
Interkulturellt forskningssamarbete inom musikområdet
Hösten 2014 inleddes ett interkulturellt forskningssamarbete mellan forskare, doktorander och studenter vid Musikhögskolan, Örebro universitet, Sverige och Universidade de Brasília (UnB), Brasilien. Projektet ingår i programmet Joint Brazilian-Swedish Research Collaboration som stöds av STINT i Sverige och CAPES i Brasilien. Temat för projektet är interkulturellt lärande och projektet innehåller tre huvuddelar:
- Musical immersion-kurs i Brasilien (och motsvarande kurs i Sverige för de brasilianska deltagarna). Kursen omfattar besök och musikaliska samarbeten i ett flertal lokala musikpraktiker, inom såväl formella som informella undervisningssammanhang, i sociala musikprojekt, på festivaler och inom universitetens ram.
- Online-seminarier. Gemensamma handledningsseminarier för masterutbildningarna i musik vid Musikhögskolan, Örebro universitet och Universidade de Brasília.
- Forskningsamarbete mellan forskare vid Musikhögskolan, Örebro universitet och Universidade de Brasília, som innefattar empiriinsamling, konferenspresentationer och gemensamma publikationer.
Maria Westvall, Örebro universitet