Never Make Your Move Too Soon - och massor av andra "Bossor" och "Bluesar"

18 mars 2024 19:00 Konsertsalen, Musikhögskolan Öppet för alla

Välkommen på Blues- och Bossakonsert med musikhögskolans studenter från jazz och pop -inriktningen med instrumenten sång och gitarr. Vi har arbetat fram en konsert med musik från den i grunden brasilianska musikstilen Bossa Nova och den afroamerikanska genren Blues.
Studenterna kommer framföra sina egna arrangemang av de låtar som vi gemensamt jobbat med under denna första del av vårterminen.

Bluesmusik är en musikstil som vi alla direkt eller indirekt är väldigt influerade av. Den bluesmusik som växte fram ur arbetssånger och religiös/rituellmusik vid Mississippideltat i USA i slutet av 1800-talet, och som senare fick en mer tydligt strukturerad form med den välkända 12-taktsformen ”Bluestolvan”, ligger till grund för både jazz, RnB, soul, pop med flera i grunden afroamerikanska genrer.

Vi kommer att få höra både traditionell blues från tidigt 1900-tal, men i nya arrangemang och det blir också nyare bluesar. Vi blandar bluesen i konserten med Bossa Nova som är en musikgenre från 1950-60-talet, där den brasilianska samban och dess rytmik möter jazzens harmonik och formspråk.

Bossa Novans texter skrevs oftast i original på portugisiska men Bossa Nova sjungs också ofta på engelska. Gitarrens och sångens roll i den brasilianska musiken förändrades i och med Bossa Novan, den komplexa rytmiken från sambans olika rytmsektioner blev kondenserad ned till en mindre sättning av musiker. Sången som tidigare i den brasilianska musiken varit mer fyllig i klangen blev i Bossa Novan en mer talröstbaserad sångstil.

Sedan 2010 har Musikhögskolan i Örebro haft ett samarbete och utbyte med musikhögskolor i Brasilien via bidrag från stiftelsen för internationalisering och deras utbytesmöjlighet genom Linnaeus/Palme-projektmedel. Under flera terminer har det kommit både studenter och lärare från Brasilien till oss och det har rest ut flera studenter och lärare från vår institution. På så sätt har flera studenter fått möta den brasilianska musiken direkt på plats och våra studenter här i Örebro har också fått träffa lärare med rötterna i den brasilianska musiken.

Både Bluesens och Bossa Novans texter berättar gärna om kärlek och längtan, men det kan se väldigt olika ut hur detta budskap kommuniceras i texterna. Båda genrerna är inbjudande till uttrycksfulla improvisationer både instrumentalt och vokalt.

Välkommen på BLUES- och BOSSAKONSERT!

Fri entré.