Samhällsvetenskapligt didaktiskt nätverk 6 november 2025

06 november 2025 15:15 – 17:00 Lokal meddelas ungefär en vecka innan nätverksträffen till den mailadress du anger i anmälan.

Personer som demonstrerar framför en världskarta.

RUC - Regionalt utvecklingscentrum välkomnar dig som lärare i samhällsvetenskapliga ämnen, skolledare, lärarutbildare och forskare inom samhällsvetenskapligt didaktiska områden till ännu en nätverksträff.

Innehållet i denna nätverksträff är i första hand relevant för undervisning i grundskola och gymnasieskola.

Program

Att resonera historiskt

I den nya ämnesplanen i historia för gymnasieskolan (Gy25) har ordet resonemang lyfts in i betygskriterierna. Eleverna ska kunna föra resonemang om det historiska innehållet utifrån historiska begrepp och förklaringsmodeller, om historiska källors innehåll och användbarhet och om hur historia kan användas i olika sammanhang och för olika syften. Liknande formuleringar finns i betygskriterierna för grundskolans årskurs 6 och 9 (Lgr22). Men vad betyder det egentligen att föra resonemang i historia? Och hur hjälper du elever att utvecklas i sin förmåga att resonera historiskt?

Henric Bagerius

Henric Bagerius

 

Vid den här nätverksträffen får du träffa historikern Henric Bagerius från Örebro universitet och historielärarna Åsa Gustafsson, Per Hesselbom, Mattias Pehrson Wall och Andreas Ståhlberg från Örebro kommun som under några år tillsammans har drivit det undervisningsutvecklande forskningsprojektet Att resonera historiskt. De delar med sig av tankar om, tips på och modeller för hur du kan utforma din historieundervisning så att den utvecklar elevernas förmåga att föra historiska resonemang, och de bollar också gärna idéer med dig om olika arbetssätt och läraktiviteter.

 

Vid nätverksträffen presenterar också Henric Bagerius och Andreas Mårdh, historiedidaktiker vid Umeå universitet och Örebro universitet, en idé till ett nytt ramprojekt i historia: Jag i historien. Historieämnet har en särskild roll i skolans uppdrag att ge eleverna förutsättningar att förstå samhället, världen och sig själva. Att utveckla en historisk identitet – en känsla av att vara en del av historien, formad av den och kapabel att påverka framtiden – är centralt för att historieundervisningen ska bli meningsfull. I dagens skola vittnar många lärare om att elever har svårt att se sin plats i det förflutna och att lärandet ibland reduceras till faktakunskaper utan koppling till elevernas erfarenheter, livsvärld eller frågor. Projektet Jag i historien vill förändra det.

Med ett nära samarbete mellan forskare och historielärare är målsättningen att utforska hur historieundervisningen kan utformas för att elever i grund- och gymnasieskolan ska utveckla en egen och gemensam historisk identitet. Det handlar om att skapa undervisning där elever kan skriva in sig i historien och se sig själva som bärare av historia och del av olika historiska kollektiv. Är du som lärare intresserad av att delta i projektet? Kom till nätverksträffen, så får du veta mer om Jag i historien.

Anmälan

Individuell anmälan krävs. Deltagande är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe.
Anmälan är bindande och uteblivet deltagande kan komma att debiteras. Meddela därför eventuell avanmälan i god tid.

Anmälan öppnar under vecka 37.

Välkommen!


Vid eventuella frågor kontakta
Jenny Rosén, administratör RUC - Regionalt utvecklingscentrum
RUC.lararprogram@oru.se, tel. 019-30 31 38

Lägg till i din kalender