Orienterare visar vägen till en bra hälsa

Orienterare och en kontroll.

Att vara orienterare är bra för hälsan. Örebroforskning visar att det till och med syns i tarmen – de goda bakterierna frodas.
– Alla vill givetvis inte orientera men det viktiga är att få med alla tre delarna: att röra på sig, aktivera hjärnan och umgås med vänner, säger Ida Schoultz, forskare i medicin vid Örebro universitet och en av de forskarna som lett studien.

Läs den vetenskapliga artikeln i MDPI

Var du deltagare - läs Ida Schoultz information till alla i studien

Ida Schoultz.

Ida Schoultz

– Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, fortsätter Ida Schoultz.

Forskningen med orienterarna startade redan 2012 och i den här studien jämförs veteranorienterarna med en grupp friska äldre som bor hemma. De har lämnat avföringsprover och fyllt i hälsoenkäter. Enkäterna visar att orienterarna har lägre nivåer av stress, ångest, depression och magproblem.

– När vi blir äldre blir tarmfloran fattigare och många äldre har problem med magen, 65 procent visar studier, och därför är det en viktig nyckel.

Många goda bakterier

Avföringsproverna visar att orienterarna har en högre andel av en god bakterie som är bra för hälsan i sin tarmflora – jämfört med kontrollgruppen. Dessutom har de lägre halter av två bakterier som är förknippade med inflammation och sämre tarmhälsa.

– Vi vet att den fysiska aktiviteten är extra viktig. Människor som motionerar mycket får lägre nivåer av stress och ångest. När det gäller orienterarna är det en hel livsstil och många har orienterat i 40 år och har levt hälsosamt, rört på sig och umgåtts.

– Utan att ens tänka på det har orienterare många gemensamma nämnare, som bidrar till en bättre maghälsa.

Ingen press att prestera

Veteranorientering beskrivs som en sport utan krav och en möjlighet att vara i skogen. Det är tävling men ingen press att prestera. Det är ingen som står och tittar på – det gör inget om man vill sätta sig på en stubbe och andas in lite skogsluft och sen fortsätta.

– Hjärnan och tarmen kommunicerar åt båda hållen och därför är även det sociala och skogsupplevelsen viktig. Orienterarna är en modell som är värd att studera vidare för att ytterligare förstå de komponenter som är viktiga för ett hälsosamt åldrande, avslutar Ida Schoultz.

Text: Linda Harradine
Foto: Istock och Mårten Lindqvist