AI-forskning och lärarutbildningen när nya ministern Matilda Ernkrans besökte Örebro universitet

AI-forskning och satsningen på lärarutbildningen. Matilda Ernkrans fick med sig två specialiteter på Örebro universitet under det som var hennes första studieresa som alldeles ny minister för högre utbildning och forskning.

Första stoppet var robotlabbet och möte med AI-forskare.

– Jag visst redan att det finns fantastisk forskning här så det jag fastnade mest för var sättet man jobbar med kompetensutveckling tillsammans med näringslivet, säger Matilda Ernkrans.

Amy Loutfi Matilda Ernkrans

Amy Loutfi guidade Matilda Ernkrans i robotlabbet på Örebro universitet.

Amy Loutfi, Erik Schaffernicht, Andrey Kiselev och Rafael Mosberger var några av forskarna som var på plats och visade upp och berättade om projekt som Smarter och Aimee.

– Forskning inom AI är viktigt för Sverige, inte minst för att vi ska vara med och kunna ta hem de nya jobben, säger Matilda Ernkrans.

Matilda Ernkrans fick prova den upphöjda verkligheten i robotlabbet på Örebro universitet.

Efter information om hur studenter vid Örebro universitet arbetar med samverkan, som till exempel  projektet att utveckla bostadsområdet Brickebacken, var det dags för ministern, som både har högsta politiska ansvar för forskning och högre utbildning, att träffa lärare och studenter på lärarutbildningen.

– Lärarutbildningen har hög prioritet hos den nya regeringen. Vi måste göra så att de allra skickligaste blir lärare och tar plats i våra klassrum. Utan bra lärare kan vi heller inte ha en ambition att vara en kunskapsnation, säger Matilda Ernkrans.

Klara Warenmark och Moa Eriksson läser båda till ämneslärare och är inne på sin andra termin. De pratade med ministern om hur nöjda de var med sin VFU, praktik, på Alléskolan i Hallsberg, den gymnasieskola som Matilda Ernkrans gått på.

Hon kände redan till den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet. Nu var hon på plats för lyssna. ”Ni har en god chans att påverka” konstaterade hon.

– För mig var det spännande att få en samlad bild och få tillfälle att prata med lärare och studenter. Det jag tar med mig är den stolthet som finns både hos utbildare och studenter. Det är viktigt för att kunna höja statusen på yrket, säger Matilda Ernkrans.

Matilda Ernkrans

Matilda Ernkrans konstaterade i sitt korta tal på Örebro universitet att lärarutbildningen är prioriterad av regeringen.