Årets Örebrostudent vill se fler kvinnor och mer mångfald i teknikyrket

Mamz Shuker bland vackra höstlöv på Örebro universitets campus.

"Att bli utsedd till Årets Örebrostudent är en sorts diplom på att det jag gör är bra och att folk ser det", säger Mamz Shuker.

Civilingenjörsstudenten Mamz Shuker jobbar för att öka jämställdheten och mångfalden på teknikutbildningar och i teknikbranschen. Nu får hon pris som Årets Örebrostudent.

Mamz Shuker läser näst sista terminen på Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot industriell ekonomi vid Örebro universitet. Hon är en av grundarna till nätverket FemTek, som jobbar för att främja jämställdhet inom ingenjörsprogrammen och teknikbranschen genom nätverk och inspiration.

– Teknikbranschen är fortfarande mansdominerad och trots att det är 2020 visar statistiken att män tjänar mer pengar än kvinnor, även om vi har samma utbildning. Men jag ser också många kvinnor ta plats i teknikbranschen, vilket gör mig glad. Vi måste ta plats, säger hon.

För Mamz Shuker handlar jämställdhet inte bara om kön, utan också om mångfald.

– Genom att både fler kvinnor och människor från andra kulturer kommer in i teknikyrket och tar plats synliggörs fler perspektiv, och det är bra för hela branschen.

Själv har hon vuxit upp i Hallsberg, dit hon kom som sexåring från Kurdistan.

– Mina föräldrar hade inte möjlighet att utbilda sig, men de har pushat mig att läsa vidare eftersom de ser styrkan i att ha en utbildning. Jag tror att jag har ärvt en del av mina drivkrafter från dem. Min bakgrund har nog gjort att jag har fått kämpa mer och vara mer självständig i mitt sätt att arbeta.

Vad är det som driver dig?

– Jag mår bra av att få hjälpa andra, och om de runt omkring mig har det bra så mår jag också bra. Jag tror att det syns väldigt mycket att jag gillar det jag gör, och förhoppningsvis är det inspirerande för andra.

Mamz Shuker var en av tre nominerade till Årets Örebrostudent 2019, ett pris som skulle ha delats ut på Örebrogalan i våras. På grund av coronapandemin ställdes galan in, och idag hölls en mindre ceremoni på Conventum Kongress, där Katarina Kristoffersson, ordförande för Örebro studentkår och Johan Schnürer, rektor på Örebro universitet, delade ut priset.

– Det känns kul! Att bli utsedd till Årets Örebrostudent är en sorts diplom på att det jag gör är bra och att folk ser det. Man stannar upp lite och visar sin tacksamhet. Jag ser det som att priset inte bara är för mig, utan att jag har vunnit tillsammans med de andra två nominerade och alla studenter som är engagerade för att lyfta Örebro universitet på olika sätt. I mitt fall handlar det om mer jämställda teknikutbildningar, de andra kämpar på andra sätt.

Vad tror du att du gör om fem eller tio år?

– Om jag får drömma tror jag att jag är vd för ett eget företag inom medicinteknik eller hållbarhet. Det vore så häftigt att uppfinna en teknisk lösning som underlättar vardagen för de som har det extra tufft, både i Sverige och internationellt, säger Mamz Shuker.

Text och foto: Anna Lorentzon

Årets Örebrostudent delas ut av Örebro universitet och Örebro studentkår. Så här lyder motiveringen till Årets Örebrostudent:

”Årets Örebrostudent ser möjligheter där andra ser hinder. Vår vinnare insåg tidigt att nya lösningar kräver att fler deltar i utvecklingsarbetet. Hen har därför med självklarhet antagit utmaningen kring jämställdhet och representation i sin bransch och inspirerat fler att satsa på en teknisk utbildning.”