Dags att fira – när Örebrostudenterna tar examen

Idag är det vårterminens sista dag. Under veckan har examensceremonierna avlöst varandra och studenterna firar att de är klara med sina utbildningar och numera kan kalla sig alumner vid Örebro universitet.

Två kvinnliga psykologstudenter.

Linnea Hjalmarsson och Alice Luther Näsholm tar examen från Psykologprogrammet. De tycker att det bästa med programmet är alla roliga kurser och att utbildningen ger stora möjligheter att utvecklas. Under de fem åren har studenterna verkligen lärt känna varandra.

Tre manliga studenter på Restaurang och hotellhögskolan i Grythyttan

Fredrik Björklund, Adam Klasson och Herman Gustavsson har pluggat på programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör. Fredrik Björklund börjar arbeta på Villa Anna i Uppsala medan Adam Klasson och Herman Gustavsson har fått arbete i Smögen på BRS lilla hörna.

Tre manliga sjuksköterskestudenter

Lucas Sjöberg, Mathias Gregersen och John Milton har tagit examen från Sjuksköterskeprogrammet. Lucas Sjöberg och Mathias Gregersen ska börja att arbeta på Universitetssjukhuset i Örebro. John Milton flyttar till Eksjö för att jobba på Höglandssjukhuset. De är överens om att det roligaste med utbildningen är gemenskapen bland de 90 studenterna som gått tillsammans i tre år.

Tre kvinnliga studenter på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan

Hilda Kirkoff, Fanny Bernkert och Sara Ekman tog examen från Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Hilda Kirkoff och Fanny Bernkert har båda gått programmet Hotell och värdskap. Fanny Bernkert börjar att arbeta på huvudkontoret för Stockholm Nobis gruppen och Hilda Kirkoff planerar att plugga vidare i höst. Sara Ekman tog examen från programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör och har fått jobb på Daniel Berlin krog i Tranås.

Lizette Johansson

Lizette Johansson läste Ämneslärarprogrammet med inriktning mot engelska och idrott och hälsa var en av lärarstudenterna som firade examen idag.

Läs mer om lärarstudenternas examensfirande

Film: Linus Mattisson
Text: Anna Asplund