ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

KIF Örebro firar Örebro universitet

KIF Örebro tränar fotboll.

KIF Örebro tränar inför matchen mot Linköping FC. Fotograf: Cajsa-Maria Bonnevier, Lösnummer.

För att fira att Örebro universitet fyller 20 år bjuder KIF Örebro universitetets anställda, studenter och deras anhöriga på sista hemmamatchen när de möter Linköping FC.

Örebro studentkår och Örebro universitet är matchvärdar och har delat ut gratisbiljetter på universitetet och målet är att slå säsongens publikrekord och att uppmärksamma damfotbollens förutsättningar.

Sara Arvidson.

Sara Arvidson

– Att stötta damfotboll går helt i linje med universitetets samhällsuppdrag och vision. Vi ska inte bara skapa bra forskning och utbildning, utan även bidra till utvecklingen mot ett mera jämställt samhälle, säger kommunikationschef Sara Arvidson.

– Fotboll är världens största sport med mångmiljardbelopp i omsättning, där en mycket liten del går till kvinnor, som då inte kan leva på fotbollen utan tvingas jobba med annat bredvid. Då är det svårt att utvecklas till proffs, öka publiksiffror med mera och det blir en ond cirkel. Därför vill vi stötta det allsvenska laget i vår universitetsstad.

Örebro studentkårs ordförande Abdirizak Yusuf Muhamed håller med.

Abdirizak Yusuf Muhamed.

– Jag är själv fotbollsdomare och tycker att det är viktigt att dam- och herrfotbollen får samma förutsättningar för att utvecklas. Vi finner att vi som studentkår har en viktig roll att bidra med till en sådan här viktig samhällsutveckling, säger han.

Under matchen kommer en tävling att hållas om vem i publiken som kan slå den hårdaste straffen. I slutet av matchen kommer Abdirizak Yusuf Muhamed och Sara Arvidson utse matchens lirare från båda lagen.

Matchen spelas på Behrn Arena lördagen 26 oktober kl 15:30.

Text: Anna Asplund
Foto: Emil Kihlgård och Pavel Koubek

Biljetter till matchen finns att hämta på studentkårens reception eller universitetets växel i Entréhuset.

Öppettider studentkårens reception:
Måndag - fredag: 10:00-13:00