Framtidens lärarutbildning och skolsegregation i Almedalen

Almedalen Framtidens lärarutbildning

En ny vision. En stolthet över att vara lärare. En avreglering av lärarutbildningen.
Det är några förslag om hur läraryrket blir ett framtidsyrke som kom fram under seminariet om handlade om Framtidens lärarutbildning under Almedalen 2019.

Diskussionen var en del av den eftermiddag där Örebro universitet, Örebro kommun och Region Örebro län samlats runt ett program med rubriken Så här gör vi i Örebro – men är det verkligen bra?

– Lärarna måste känna att de har stöd från hela samhället, säger Anna Ekström, utbildningsminister, som deltog i seminariet.

Utbildningsministern deltog också i en debatt om att bryta skolsegregationen utifrån att politikerna i Örebro beslutade att lägga ner högstadiet i Vivalla. Örebroforskaren Andreas Bergh deltog också.

De andra seminarierna under måndagen handlade om busstrafik, som Örebro och Västmanland valt att köra i egen regi,  och om hur den personliga integriteten påverkas när digitalisering och AI tar klivet in i bostäder och vårdboenden.

Eftermiddagen avslutades med ett samtal om hur Universitetssjukhuset, USÖ, ska fortsätta att hålla sin kvalitet efter utmärkelse som Sveriges främsta universitetssjukhus.

Som final gav statsvetaren Agneta Blom och Marie Gelang, retorikforskare, tips om hur vi ska tolka partiledarnas tal under Almedalsveckan.