Måltidsekologer om mat som provocerar

Varför blir vi provocerade av hur andra äter?
Det var en fråga som studenter på Måltidsekologprogrammet satte tänderna i under årets Måltidsekologiskt forum.

Malin Haawind, författare till ”Ät din jävel!” gav studenterna på Restaurang och Hotellhögskolan sina tankar om mat och måltider som en utgångspunkt för dagens workshops.

– Oh la la! Så reagerar en fransman på en chokladtårta, medan många av oss tänker på att den är närmast syndig, sa hon.

Det var bara ett exempel på hur laddad mat är för oss idag, vi som lever i ett överflöd av val och där gårdagens festmåltider blivit vardagsmat.

Vegan, vegetarian, köttälskare – all typer av dieter, laddade med moral och gränsdragningar, var temat för dagen. Studenterna samlades för att ge sina förslag på hur utbildningen till måltidsekolog än mer kan ta med framtidens mat och måltider.

Text och video: Maria Elisson