Många engagerar sig för Musikhjälpen

Manja Bååt och Anders Wahlström.

Om en vecka, måndagen den 12 december, startar årets upplaga av Musikhjälpen. För första gången kommer programmet att sändas från Örebro. Under 144 timmar kommer direktsändningen pågå i Sveriges Radio och Sveriges Television från en glasbur på Stortorget. Intresset för att delta är stort på Örebro universitet.

Musikhjälpen samlar varje år in pengar till en undangömd humanitär katastrof i samarbete med Radiohjälpen. Temat för årets insamling är "Barn i krig har rätt att gå i skolan".

Manja Bååt och Anders Wahlström är projektledare för Musikhjälpen på uppdrag av Örebro studentkår. De har fullt upp att samordna alla initiativ från Örebro universitetets studenter under rubriken Örebrostudenter för Musikhjälpen.

– Engagemanget växer hela tiden bland studenterna och många roliga idéer dyker upp, till exempel Örebros längsta luciatåg, studentbagaren som säljer hembakat bröd och pizza och musikstudenter som ordnar olika spelningar säger Anders Wahlström. Vi Örebrostudenter har redan samlat in över 40 000 kronor tillsammans och mer ska det såklart bli.

Dansa för Musikhjälpen

Även anställda på Örebro universitet har startat insamlingar till förmån för Musikhjälpen. Forskargruppen FAMN arbetar med barn och familjer som främsta målgrupp och därför kändes det självklart för dem att starta en digital insamlingsbössa. Forskaren Anna Duberg kommer dessutom att leda danspasset Dance Beats där alla intäkter går till insamlingen.

– Jag tycker att Musikhjälpen har ett så viktigt tema i år. Det känns jätteroligt att bidra! För alla barn - och särskilt utsatta - är det viktigt att ha möjlighet att ingå i ett sammanhang som lyfter livskvaliteten och som stärker skyddsfaktorer för hälsan. Dance Beats blir ett exempel på hur kraftfull social gemenskap kan vara; även om det bara är 60 minuter så kan oerhört mycket rörelseglädje genereras bara genom att vi har varandra och musiken, säger Anna Duberg.

Musikproduktionsstudenter till glasburen

Jan Sparby är programansvarig för Musikproduktionsprogrammet. Han berättar att fyra studenter från programmet kommer att besöka glasburen och erbjuda Songwriting on the spot. Lyssnare och tittare får skicka in önskemål om alltifrån ett ord till koncept, riff eller annan melodisk slinga som de vill att det ska göras en låt av. Studenterna kommer i direktsändning att processa, komponera, arrangera - samt framföra den färdiga låten.

– Vi stöttar givetvis det här fina studentinitiativet som dessutom ligger i linje med Musikhögskolans ambition att samarbeta med det omgivande samhället, säger Jan Sparby.

Logotype: Stöd Musikhjälpen 2016