Alumn nummer 4000 vill ha större kontaktnät

– Jag hoppas att kunna få ett större nätverk, att få kontakter både med arbetsgivare och med andra studenter genom alumnnätverket. Ju fler som är alumner, desto större blir ju nätverket. Kim Jensen har just fått ta emot en ryggsäck, en tröja och lite andra prylar av alumnsamordnaren Leona Axelsson för att uppmärksamma att just Kim blev den 4 000:e medlemmen i Örebro universitets alumnnätverk.

– Jag har tänkt gå med länge, men det blev av nu efter nyår och det blev verkligen en positiv sak direkt, säger Kim, som läser på den tvååriga utbildningen för att bli automatiseringstekniker. Den omfattar bland annat PLC och robotprogrammering, ritteknik, modellering, fysik och matematik.

– Jag hoppas få arbete inom tillverkningsindustrin och där finns det många olika arbetsuppgifter med felsökning av maskiner, programmering och mycket annat, säger Kim, som inte har så många kvinnliga kollegor i sin utbildning.

– Det var likadant på gymnasiet, säger hon. Jag gick elprogrammet där och var länge enda tjejen.

Bor på landet

Kim Jensen är 25 år och bor i Stora Mellösa utanför Örebro med sambo och tre hundar. Det är draghundar, som kräver mycket motion och träning så det är en fördel att bo på landet med stora ytor att röra sig på.

– För mig var det naturligt att söka till universitetet i Örebro, det är fräscht med en bra miljö. Eftersom jag bor här och hoppas få arbete i Örebro så är det kanske en fördel att ha en anknytning till universitetet, säger hon.

Via alumnnätverket hoppas hon inte bara få ett nätverk utan också få tillfälle att gå på seminarier och föreläsningar.

– Har jag tur kan det till och med dyka upp jobb den vägen, säger hon.

Växande nätverk

Alumnnätverket växer stadigt. Det är mindre än ett år sedan medlem nummer 3 000 kunde räknas in. Strax före nyår kom Örebro universitets magasin, en skrift som vänder sig till alla alumner och andra med intresse av vad som händer på universitetet.

– Vi hoppas att det ska bidra till att öka intresset för alumnnätverket ytterligare, säger Leona Axelsson, som arbetat med utveckling av alumnnätverket sedan 2007.

Text: Lars Westberg