Björklund imponerad av framtidsenergin

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) fick en snabb och effektiv genomgång av delar av Örebro universitets verksamhet när han gästade Örebro fredagen den 13 maj. Han gillade vad han såg och var imponerad av den framtidsenergi han mötte.

– Jag ser att det finns en stark framtidstro här, sade han när han tackade för den mat som Emma Jakobsson och Niclas Wahlström från Grythytte akademi bjöd på i Musikhögskolan, där Jan Björklund också fick lyssna lite när Peter Burell, piano, Magnus Lindberg, trummor, och deras kamrater övade inför kvällens avslutningskonsert.

Robotar och ungdomsforskning

Ministern frågade om utbildningarna och studenternas framtidsplaner. Han lät sig också charmeras av den dinosaurierobot som Silvia Coradeschi lockade med i sin presentation av universitetets robotik.

I anslutning till överläggningar med universitetsledningen, mötte han också professorerna Erik Amnå och Håkan Stattin, som presenterade verksamheten i forskningsmiljön Youth & Society, YES.

Besöket vid Örebro universitet var planerat sedan länge, men programmet späckades ytterligare eftersom han gjorde några framträdanden i spurten inför söndagen omval. Han invigningstalade på Sveriges förenade studentkårers, SFS, fullmäktige där ombud från studentkårer i hela landet möttes.

Satsning på kvalitet

I sitt tal där påminde Jan Björklund om de senaste årens kraftiga utbyggnad av högskoleutbildningen i Sverige, antalet studenter har mer än fördubblats. Men han tycker inte att kvaliteten har hängt med. Några fler utbildningsplatser är inte att räkna med, i stället blir det kvalitetshöjande satsningar.

– Jag tror också på ett starkt samband mellan utbildning och forskning. Utbildningen blir bättre om den knyts till forskning, forskarna blir bättre om de undervisar och tvingas formulera sina kunskaper för studenterna och dessutom är det bland studenterna som de nya forskarna ska rekryteras, sade han.

Text Lars Westberg