Digitala medier ger ökad konsumentmakt

– Du måste vara god, bra och ärlig. Den nya konsumentmakten ställer nya krav på varumärkena, det går inte längre att dölja något utan bli avslöjad. Det sa Karin Schollin från Prime PR i sitt anförande på Kommunikatör 2020, ett arrangemang av Örebro universitet i samarbete med Sveriges informationsförenings Mellersta krets.

Karin Schollin talade om hur den digitala revolutionen förändrat rollen och uppgiften för marknadsföring och kommunikatörer. Förändringarna kommer snabbt.

– För ett par år sedan var ”Greenwashing”, att allt skulle kopplas till miljön det som gällde. Nu talar man i stället om ”Social washing”, alla företag ska berätta att de finns på Facebook, Twitter och så vidare.

Styrka och säkerhet

Hon menade att modern kommunikation handlar om att vara så stark och säker att man låter andra göra vad de vill med informationen. Ett exempel på det är Sidas nya sajt openaid.se. Där informerar man öppet om det svenska biståndet och informationen där är fri att använda.

– Den nya tekniken har gett konsumenterna väldigt stor makt. Ett annat exempel är en konsumentsajt där man kan publicera klagomål på en vara eller tjänst. Där kan andra missnöjda konsumenter fylla i och tråden får ligga kvar öppen ända tills företaget hör av sig och svara på kritiken och vad man ska göra åt den.

Lockade många

Arrangemanget Kommunikatör 2020 hade lockat över 100 personer till Musikhögskolans konsertsal, varav ett 50-tal informatörer och många studenter, som hade programmet på sitt schema. Larsåke Larsson, professor vid MKV berättade om informatörernas historia, en professionaliseringsutveckling som pågått i 50 år. Sylvia Nylin, VD i Sveriges informationsförening, talade om kommunikatörernas roll i nätverkssamhället. Programmet avslutades med en paneldiskussion mellan föreläsarna.

– Det fanns ett intresse bland våra medlemmar att få träffa studenter och utbyta erfarenheter med dem och höra om aktuell forskning, berättar Emma Ring Eriksson i programgruppen i Mellersta kretsen av Informationsföreningen. MKV och Örebro universitet tyckte att det var en bra idé och vi har inte tidigare haft så många anmälningar till något arrangemang.

Text: Lars Westberg