Enklare kombinera studier och elitidrott

Örebro universitet satsar nu på att underlätta för elitidrottare att kombinera sitt idrottande med studier. Det handlar inte om att skapa någon gräddfil utan att det ska finnas möjligheter att på ett organiserat sätt klara av både studier och idrott.

– Det kommer att ställas samma krav på behörighet och examina som för alla andra, säger Madeleine Holsmyr, som är allmän studievägledare och den som kommer att vara idrottarnas första kontaktperson.

– Det är ett pilotprojekt där vi vill skapa en ingång för studenterna, som sedan slussas vidare till den akademi där de hör hemma. Vi har haft elitidrottare tidigare och det har hänt att de hamnat mellan stolarna. Nu skapar vi större tydlighet.

Föreningskontakt

Om Madeleine är studenternas kontakt på väg in till universitetet, så är det Jan Mustell, enhetschef för Idrott, som är föreningarnas kontaktperson.

– Vi vet inte hur stor efterfrågan kommer att bli, säger han. Vi har träffat föreningar och vi vet att de har önskemål om att deras idrottare ska kunna kombinera sin idrott med studier. Vi måste hålla oss till reglerna och kan kanske inte leva upp till alla förväntningar, men det finns mycket vi kan göra.

Som elitidrottare i det här sammanhanget räknas de som tävlar på lägst nationell mästerskapsnivå eller i landslag. Lagspelare ska spela i någon av de två högsta nationella serierna.

Klarare form

Idrottare anmäler sig som alla andra och när antagningen är klar vänder man sig till studievägledaren på respektive akademi.

– Det viktiga är att studenten vet vem han eller hon ska ha kontakt med. Elitidrottare är ofta målmedvetna och duktiga att planera, vi har flera exempel på att det här har gått bra tidigare, men nu får vi en klarare form för hur det ska gå till, säger Madeleine Holsmyr.

Text Lars Westberg