Innovationsbron satsar miljoner på Inkubera

Företagsinkubatorn Inkubera i Örebro har kvalificerat sig för att erhålla resultatbaserad finansiering inom Innovationsbrons BIG Sweden SUMMIT, programmet för utveckling av landets främsta inkubatorer. Antagningen innebär bland annat att Inkubera nu erhåller 1 miljon kronor i finansiering per år.

BIG Sweden står för Business Incubation for Growth Sweden och är Innovationsbrons satsning på inkubatorer som arbetar med utveckling av nya företag med fokus på hög tillväxt och exportpotential. Till BIG SUMMIT antas bara de allra starkaste inkubatorerna som uppfyller högt ställda krav avseende kvalitet och kompetens.

Den 15 december beslutade Innovationsbron alltså att anta Inkubera från och med 1 januari 2012, något som även är positivt för Örebro universitet:

– En väl fungerande inkubator är en viktig del för Örebro universitet och vårt innovationsarbete i Holdingbolaget, som startar vid nyår, säger rektor Jens Schollin.