Läkaren och forskaren Jonas Halfvarsson utnämnd till ”Rising Star in Europe”

Jonas Halfvarson, forskare vid Örebro universitet och överläkare vid Universitetssjukhuset Örebro, har tilldelats utmärkelsen "Rising Star in European Gastroenterology" av organisationen European Gastroenterology Association. Utmärkelsen ges till morgondagens ledande forskare inom området mag- och tarmsjukdomar. Det är andra året i rad som priset tilldelas en forskare från Örebro. 2010 fick barnläkaren Jonas Ludvigsson samma utmärkelse.

Det är fantastiskt stimulerande och hedrande att få utmärkelsen. Som forskare lägger jag ner enormt mycket tid och energi. Utmärkelsen är ett erkännande och ett indirekt bevis på att det har varit mödan värt, säger en glad Jonas Halfvarson som just nu är i Stockholm vid det Europeiska gastroenterologimötet för att presentera forskningsdata och ta emot utmärkelsen.

Det är andra året i rad som utmärkelsen ”Rising star” går till USÖ. Enligt Jonas Halfvarson visar det att det finns en välförankrad klinisk forskning på USÖ med patienten i fokus.

Inverkan av arv och miljö

Jonas Halfvarsons forskning handlar om de kroniska inflammationssjukdomarna ulcerös kolit och Crohns sjukdom.

- Knappt en procent av befolkningen har en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. Det är sjukdomar som innebär stort lidande för dem som drabbas och livet påverkas kraftigt, förklarar Jonas Halfvarson.

Hans forskning handlar om att se vilka faktorer som har betydelse för uppkomsten av dessa sjukdomar och baseras på tvillingar som modell för att studera inverkan av arv och miljö.

Nya metoder

- Forskningen har gått framåt mycket under de senaste tio åren och vi har i dag fått nya metoder att ställa diagnos. Dessutom finns det i dag fler medicinska behandlingsalternativ.

- Forskningen är egentligen en stafettpinne som jag har tagit över av professor emeritus Gunnar Järnerot och nuvarande professor på kliniken Curt Tysk. De har båda varit mina handledare och betytt oerhört mycket.

Jonas Halfvarson har flera projekt som pågår och handleder flera doktorander. Han är också delaktig i flera större nationella och internationella forskningsprojekt.

Text: Universitetssjukhuset Örebro