Marknadsföring med fokus på smak

Ofta marknadsförs matvaror slentrianmässigt som fräscha eller goda men nu visar ny forskning att en bra beskrivning av smak och andra kvaliteter spelar en avgörande roll för konsumenters val. Fler vågar prova nya okända sorter eller märken och priset blir mindre viktigt.

– Bra marknadsföring ska hjälpa människor att hitta en produkt som passar deras smak, säger Johan Swahn, forskare vid Örebro universitet.

Johan Swahns doktorsavhandling i måltidskunskap ingår i ett forskningsprojekt vid Örebro universitet finansierat av KK-stiftelsen och ICA Sverige AB, som undersöker hur man kan kommunicera smak. Johan Swahn har utvecklat ett sensoriskt språk med fokus på smak som kan användas som ett marknadsföringsverktyg inom livsmedelsindustrin.

– Hur mat marknadsförs är något som debatteras allt oftare. För bara några dagar sedan kunde vi läsa om hur Mats-Eric "Hemlige kocken" Nilsson beskriver hur vi luras köpa smaklösa grönsaker eftersom industrin är alltför fixerad på grönsakers utseende. Det är precis det som jag vill förändra med min forskning. Jag ger praktiska exempel på hur butiker och livsmedelsindustrin kan förmedla en tänkt smakupplevelse som kan göra konsumenternas val enklare.

Ändrade köpvanor

Johan Swahns forskning visar att bättre marknadsföring leder till att människor förändrar sina köpvanor. När det inte finns utförliga beskrivningar av smak, användningsområde, konsistens, doft, färg och ursprung köper vi varumärken vi känner igen eller låter priset avgöra.

– Men när det finns mer information väljer många nya sorter vars namn de inte känner igen. Beskrivningarna fungerar både som inspiration och som en guide. Det gör det lättare att pröva något nytt – man kan välja utifrån om man tycker om söta, syrliga, knapriga eller mjuka äpplen istället för att bara ha namn och färg som information.

Johan Swahn kommer att fortsätta arbeta med att utveckla detta hos ICA och vi kan redan se resultaten av hans forskning i affären.

– Jag kommer att arbeta för att fler produkter ska kunna marknadsföras med ett språk som liknar det som redan finns för vin. Det är svårt men viktigt att sätta ord på upplevelser och beskriva hur något smakar eller doftar.

Text: Linda Harradine