Masterkurs i musik över gränserna

Under förra veckan var Örebro universitet värd för masterkursen Nordic Network for Music Education (Nordplus). Musikstudenter från Norden och de baltiska staterna kom till Örebro för att utbyta erfarenheter och träffa internationella forskare.

Kursen Nordic Network for Music Education (Nordplus) är en valbar kurs på masterprogrammet i musik och de svenska studenter som deltar får träffa och arbeta tillsammans med mastersstudenter från övriga Norden och Baltikum.

Under förra veckan möttes alla i Örebro. Det gav Örebrostudenten Jonas Ålander chansen att presentera sitt eget arbete men också att lyssna på och diskutera med internationella forskare inom hans område.

Många spännande möten

– Det har varit en oerhört lärorik vecka med många spännande möten, säger Jonas Ålander, som går sitt första år på masterprogrammet i musik.

– Det är intressant att möta studenter i samma situation som mig från andra länder. Det finns mycket att diskutera eftersom det finns stora skillnader mellan utbildningssystemen i de olika länderna, säger Jonas Ålander.

– Utbytet är oerhört givande för oss lärare också, säger Maria Westvall, som är lärare och forskare vid Örebro universitet.

– Det blir en kollegial mötesplats. Det finns många likheter och olikheter mellan länderna och vi ser på frågor från olika perspektiv och det ger ett intressant utbyte. Nästa gång kommer vi träffas i Riga i november 2012, avslutar Maria Westvall.

Text: Linda Harradine