Musik på CD i Konserthuset

Mats Norrefalk, den mångsidige gitarrläraren vid Musikhögskolan på Örebro universitet, står i centrum för Svenska kammarorkesterns konsert på lördagseftermiddagen i Konserthuset den 9 april. Konserten har fått namnet Once upon a time efter den CD-skiva som släpps i anslutning till konserten.

– Ja, det är en releasekonsert, berättar Mats, som undervisar i gitarr och ensemble på rockprogrammet och lärarprogrammet. Personalen på universitetet har kunnat lyssna på skivan sedan i julas, men nu får de också chansen att höra musiken live med Svenska kammarorkestern och ett antal av de musiker, som också medverkar på skivan. En timme före konserten kommer Mats också att samtala om skivan.

Den här konserten klockan fyra på lördagseftermiddagen ingår i serien Skön och grön, som vänder sig till örebroare som vill avsluta shoppingrundan i centrum med en musikupplevelse.

Blandat innehåll

– Det är ett blandat innehåll på skivan. Man kan säga att det är en slags dokumentation av mitt musikaliska liv. Jag har skrivit all musik själv och arrangerat den. Jag har inspirerats av många olika saker genom livet. Jag var nio-tio år när Beatles slog igenom. Jag såg dem på TV och inspirerades väldigt mycket. Sedan har jag fortsatt att samla intryck från många olika håll, från resor och från olika musikaliska samarbeten.

Han beskriver sig själv som musikaliskt nyfiken. Han har spelat hårdrock i en band som hette Saga, mer klassisk gitarrmusik med Börje Sandquist i duon 4hands, gett ut en skiva med organisten och körledaren Ulf Samuelsson, samarbetat med Lill Lindfors, pianisten Claes Crona och saxofonisten Hector Bingert.

Olika musikstilar

– Min profil är väl att inte ha någon, säger han. Konserthuset och Svenska kammarorkestern är väl inte direkt min hemmaplan och musiken är kanske inte orkesterns vanliga heller, det är en blandning av jazz, världsmusik, pop och tango.

Mats Norrefalk kom till Örebro 1983 som lärare vid Kommunala musikskolan. Då låg Musikhögskolan vägg i vägg och 1986 klev Mats över till den sidan väggen.

Utom Mats Norrefalk och Svenska kammarorkestern medverkar också Björn J:son Lindh, Håkan Broström, Hans Backenroth, Lasse Fhager, Börje Sandquist, Ylva Åkesson, Peter Nygren, Rolf Ekström och Stefan Bäcklund.

Text Lars Westberg