Nu har läkarutbildningen startat

Så var då äntligen den första kullen läkarstudenter på plats på Örebro universitet. Första dagen handlade mycket om information, men det fanns också utrymme för ett välkomstmingel, där politiker och tjänstemän från Örebro kommun och landstinget också fick vara med och hälsa denna historiska grupp studenter välkomna.

Och jo, studenterna tycket att de fått ett fint mottagande. Kvartetten Jennifer Elenius från Esbo utanför Helsingfors, Farnaz Jalalvand, Malmö, Amanda Randenius, Svenljunga och Anna Ottosson Bixio, Västerås tyckte att välkomnandet varit mycket bra.

- Vi känner oss välkomna och det ska bli spännande att få vara pionjärer, sade Farnaz Jalalvand, Malmö och Amanda Randenius, Svenljunga.

– Det känns tryggt. Det märks att man satsat mycket på att det ska bli bra och det ska bli spännande att få vara de första som går utbildningen. Det är ju den modernaste i landet, så vi ser fram mot det här.

– Underbart, sade landstingsrådet Marie-Louise Forsberg Fransson, som hoppas att den här läkarutbildningen ska underlätta för landstinget att rekrytera läkare till länet.

Ulf Tidefelt, som varit ordförande i projektgruppen som planerat utbildningen, kunde nöjt konstatera att de första timmarna av den 5,5 år långa utbildningen verkat fungera bra och även Robert Brummer, dekan för Medicin- och hälsoakademin, var mycket nöjd.

– Nu känns det verkligen att det är på riktigt, sade han. Och studenterna verkar komma hit med en mycket positiv anda.

Än så länge finns det gott om plats för den nya utbildningen i Bilbergska huset. Till 2013 ska ett nytt hus för läkarutbildningen och forskning stå klart vid Universitetssjukhuset. Första läsåret kommer dock studenterna även i framtiden få tillbringa på universitetets campus.

Text: Lars Westberg