Öppet hus för blivande studenter

Alla gymnasier i Örebro län och flera andra från olika städer i Mellansverige har fått inbjudan till Universitetsdagarna, Örebro universitets traditionella Öppet hus när det börjar bli dags att söka till höstens utbildningar. Flera skolor i Örebro hade gett eleverna ledigt och de kom och lät sig guidas av många entusiastiska studentambassadörer.

Maria Karlefeldt och Minna Husa går på natur-teknik på Tullängsskolan i Örebro. De tänker sig att läsa vidare till ingenjörer.

– Jag vill bli byggnadsingenjör, berättar Minna Husa, som så att säga har yrket i släkten och redan har hunnit var ute och sommarjobba på en del byggarbetsplatser.

Kompisen Maria Karlefeldt har inte riktigt bestämt sig för vilken inriktning hon ska välja, men siktet är inställt på någon ingenjörsutbildning.

– Man får stora högar med information från olika universitet. Det är svårt att välja, säger hon.

Göteborgare som gillar Örebro

De blir väl omhändertagna av Alinda Sinabulya, studentambassadör som går andra året på byggnadsingenjörsprogrammet. Hon kommer från Göteborg, men har bara lovord till övers för Örebro som studentstad, som hon tycker är ”grymt bra”. Hon kan också svara på frågor om hur det är att plugga på universitet, om det är svårt, hur kontakten med lärare är och så vidare.

– Jag vet själv att jag hade många frågor när jag skulle börja läsa här och därför tycker jag det är vettigt att ställa upp som studentambassadör, det är mycket som är nytt, särskilt om man är ny i staden, säger hon.

Mattias Gevcen, Rudbeck, och Abdi Mohamed, Karro, har siktet inställt på att bli läkare. Abdi är inte säker på att betygen räcker till för att komma in i Sverige, men han ska försöka. Han har gjort prao på sjukhus och vill arbeta med något där man får hjälpa folk.

Mattias har valt att sikta på läkaryrket från ett biologiintresse, som han haft sedan han var barn.

Linje 14-bekanta

De har båda vuxit upp i Vivalla och hälsar bekant på Linje 14:s Åsa Wedholm-Olsson, som via det projektet gav en tidig kontakt med universitetet.

Åsa fanns också vid ett bord tillsammans med rektorn Jens Schollin och, från vänster på bilden, Edit Bremer, Anna Sjösvärd och Amanda Eliasson från estetiska programmet på Risbergska. De är alla musiker med olika inriktning, men inte helt säkra på att de ska söka musikutbildningen i Örebro.

– Om jag kommer in, blir det nog Stockholm, säger Anna Sjösvärd, som spelar oboe och vill utveckla det.

Prova-på-föreläsningar

Anna Asplund är ansvarig för Universitetsdagarna på Exkom-avdelningen och hon tycker att det varit positiv stämning.

– Studentambassadörerna gör en stor insats och det finns också folk från akademierna vid diskarna som tar hand om alla besökare och deras frågor, säger hon.

Det har varit över 120 provföreläsningar där gymnasieeleverna haft chansen att lyssna på hur en lektion går till på universitetet. Där har också funnits ”lånestudenter” och ”vägvisare” som kunnat ge fördjupad information och göra rundvandringar i lokalerna.

Text Lars Westberg