Örebro del av Europas största vetenskapsfest!

Den 23 september firas ForskarFredag på 28 orter i Sverige – och samtidigt i 32 länder runt om i Europa. I Örebro kan alla som vill träffa forskare från Örebro universitet på Stortorget för att diskutera såväl deras forskning som deras karriärväg och vardag. Dessutom bjuder dagen på robotdans, filmvisning, frågesport med Rickard Olsson och en paneldebatt på temat hälsa.

– ForskarFredag vill visa att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb. Vi hoppas att skolelever och allmänhet ska upptäcka spännande forskning men också se forskaren bakom vetenskapen, säger Anna-Karin Frih, projektledare för ForskarFredag Örebro.

Det är EU-kommissionen har utlyst den fjärde fredagen i september till Researchers’ Night som firas över hela Europa. I Sverige kallas dagen ForskarFredag och samordnas av Vetenskap & Allmänhet med stöd av EU-kommissionen, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Vetenskapsrådet och VINNOVA. Evenemangen är gratis och öppna för alla intresserade. Bara i Sverige erbjuds hundratals aktiviteter under dagen och kvällen.

Tema hälsa i Örebro

I Örebro kommer skolklasser och allmänhet få chansen att möta forskare inom psykologi, medicin, folkhälsovetenskap och robotik under temat hälsa. Hur påverkar vår sömn oss? Varför mår människor olika bra i olika bostadsområden? Det finns möjlighet att testa sina lungor och prova på deltagarbaserad forskning. Dessutom bjuder robotforskare tillsammans med två danselever på dans för att visa robotar kan användas till mer än man kan tro.

På Bio Roxy visas filmen Underkastelsen av Stefan Jarl. Den har fått Cancer- och Allergifondens miljömedicinska pris och är en dokumentär om ”kemisamhället”. Filmen handlar om de 100 000 kemikalier vi dagligen använder, vad vi har dem till och vad de gör med oss och vår hälsa. På plats finns forskare från Örebro universitet som efter filmen svarar på frågor och diskuterar med besökarna.

ForskarFredag Örebro avslutas med en paneldebatt med forskare som leds av Rickard Olsson. De kommer att diskutera hur vår hälsa påverkas av arbete, familj och annat som tillhör vardagen ur flera olika synvinklar.

– Det är en dag full av aktiviteter och vi hoppas att besökarna ska känna att forskning berör oss alla i vardagen, säger Anna-Karin Frih.

Forskartorg
10.00-16.00, Stortorget
Forskare från folkhälsovetenskap, medicin, robotik och psykologi diskuterar, testar och mäter tillsammans med skolelever och allmänhet. Dessutom finns Almi och Enterprise Europe Network på plats med EU-information.

Robotdans
11:30 och 14:00, Stortorget
Mejrema Agusi från Risbergska skolan och Sara Mohammed från Vivallaskolan dansar med giraffroboten.

Frågesport om forskning
11:40 och 14:10, Stortorget
Leds av Rickard Olsson.

Paneldebatt på temat hälsa
15.00, Stortorget
Forskare diskuterar hälsa i relation till arbetsliv, familj och vardag. Debatten leds av Rickard Olsson.

Underkastelsen av Stefan Jarl på Bio Roxy
10.00 och 12.30, Bio Rox
Gratis men föranmälan krävs.

Utförligare program, pressbilder och mer information finns på www.forskarfredag.se