Örebrostudent får stipendium från SIDA

Peder Bergenwall har fått ett stipendium från SIDA för att studera Ugandas filmkultur. Han ska undersöka hur landets "video halls", Ugandas motsvarighet till våra biografer, används och hur de skulle kunna utnyttjas för att utveckla filmproduktionen i landet.

Peder Bergenwall beviljades ett Minor Field Studies-stipendium från SIDA för att skriva sitt examensarbete på D-kursen medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning film.

– Poängen med MFS-programmet är att det är nyttigt att byta perspektiv och det möjliggör ett kunskapsutbyte mellan olika delar av världen, säger Peder Bergenwall.

Den som beviljats MFS-stipendium får under åtta veckor studera frågor som har betydelse för utvecklingsländernas ekonomiska, sociala, politiska eller kunskapsmässiga utveckling.

– Uganda har en liten egen filmproduktion. Jag ska undersöka "video halls" som ett kulturellt och socialt fenomen, hur de fungerar och på vilka sätt folk använder sig av dem. Kanske är det möjligt att integrera konceptet man använder för "video halls" för att utveckla filmproduktionen, säger Peder Bergenwall.

Startat en blogg

Peder har varit på plats i Uganda sedan början av november och för att alla ska kunna ta del av hans erfarenheter har han startat en blogg.

– Det är mycket att vänja sig vid som inte har med mitt arbete att göra. Tid till exempel har en annan mening för människor här – jag har fått slå av på promenadtakten. Från första början blev jag riktigt förtjust i maten – Matoke, en gulgrön röra av gröna bananer har blivit en favorit.

– Dessutom har jag träffat många intressanta människor. Jag har fått en bra kontakt med lärare och forskare vid Makerere University och en lokal guide, som åker med mig till olika video halls för att göra intervjuer med besökare och ägare.

– Video halls är intressanta ur många olika perspektiv. Vad de har att erbjuda befolkningen. Hur de fungerar – med till exempel översättare, så kallade VJs, som översätter filmen samtidigt som den spelas. Det känns oerhört roligt och inspirerande att ha fått chansen att åka hit.

För mer information och hjälp att söka MFS-stipendierna hör av dig till Lena Nordström, som är internationell koordinator vid Örebro universitet. E-post:This is an email address, telefon: 019-303832.

Text: Linda Harradine
Foto: Peder Bergenwall, Anders Liljenbring