Över 250 på alumndagen

Rektor Jens Schollin såg mycket förtjust ut när den första alumndagen på Örebro universitet genomfördes den 4 oktober. Anledningen var att inspirationsföreläsare Eva Swartz Grimaldi lovordat lärosätet och förklarat att hon visst kan tänka sig någon form av uppdrag i framtiden.

Alumndagen är just tänkt som ett tillfälle att skapa kontakter och nätverk mellan universitetet och omvärlden, ett utbyte till nytta för båda parter. Efter lite mingel i foajén utanför aulan och biblioteket med kaffe och kanelbulle (det var inte bara alumndag, det var också kanelbullens dag) gav Jens Schollin de över 250 deltagarna en snabb genomgång av universitets utveckling.

– Vi har en tydlig inriktning mot professionsinriktade utbildningar. Nu siktar vi på att få också civilingenjörsutbildning, det skulle göra oss än mer kompletta, sade han.

Eva Swartz Grimaldis berättelse om sin karriär är tidsmässigt parallell med universitetets. När hon tog studenten på Karolinska skolan 1975 var dåvarande universitetsfilialen inget som lockade i en stad som hade ganska lite att erbjuda den unga delen av befolkningen.

Ta vara på tiden

– Det fanns bara ett nöjesställe man kunde gå till, Prisma, sade hon. Jag ville bort så fort som möjligt. Men nu älskar jag allt som staden blivit och jag hör bara positiva saker om Örebro.

Hon har nu bestämt sig för att lämna uppdraget som VD för bokförlaget Natur och kultur.

– Jag träffade en äldre man, som frågade mig om jag vet vad livet är. ”Det är bara tid. Ta vara på den” sa han. Och det tänker jag göra nu.

Hon har dock ännu inte slutat utan gladde alumnerna i aulan med att frikostigt dela med sig av förlagets produkter under frågestunden efter sin föreläsning. Frågor som bland annat handlade om bokens framtid, där Eva Swartz Grimaldi menade att digitaliseringen innebär ett paradigmskifte för bokbranschen, inte minst vad gäller läroböcker.

– Innehållet kan ändras över natten, de blir sökbara och vi kommer snart att se skolbarnen med läsplattor.

Från vänster Joakim Alkman, Örebro, Anders Hasselbrand, Karlstad och Hendrik Hasewinkel, Stockholm, läste tillsammans på 80-talet och tyckte att det var utmärkt att kombinera alumndagen med en reunion.

Nätverk och återträff

Tanken med alumndagen är att skapa nätverkstillfällen och alumnsamordnaren Leona Axelsson kunde konstatera att den första dagen hade varit lyckad.

– Många tyckte det var ett kul initiativ och hoppades på en fortsättning i någon form.

Några som tagit chansen att använda alumndagen som ett tillfälle till reunion var trion Hendrik Hasewinkel, Stockholm, Anders Hasselbrand, Karlstad och Joakim Alkman Örebro. De studerade i slutet av 80-talet, individuell linje med inriktning på företagsekonomi och avslutade dagen på Studentkåren.

– Det är klart att det är bra både för näringslivet och för universitetet att utveckla kontakterna. Men det är också viktigt att hitta former som fungerar bra för båda.

Började tidigt

Alumnerna kunde välja mellan 12 olika seminarier eller en rundvandring på Campus för att orientera sig om universitetet. Barbro Andersson, nu pensionerad lärare, började vid filialen 1964, det allra första året med högskoleutbildning i Örebro. Hon kunde berätta att mycket hänt sedan dess för Markus Lidström, Piteå, som just börjat masterutbildning i Idrott med med inriktning mot fysiologi och medicin.

– Örebro verkar spännande, det ska bli roligt att läsa här sade han.

Elisabeth Ringkvist, Örebro, och Anna Rosén, Lindesberg med helt olika bakgrund, en ingenjör och en jurist.

Elisabeth Ringkvist, Örebro, hade sökt sig tillbaka till universitetet både för att se vad som hänt de senaste åren, men också för att undersöka möjligheterna att göra färdigt sin utbildning som automatiseringsingenjör.

– Jag har jobb nu som CNC-operatör, men skulle kunna utvecklas i jobbet om jag läser färdigt.

Hon diskuterade med Anna Rosén från Lindesberg, som blivit klar med sin examen i rättsvetenskap och hoppades kunna få en doktorandplats så småningom.

– Örebro universitet är verkligen rätt universitet för mig, sade hon.

Varumärken

Efter seminariet var det mingel i Musikhögskolan, som Jens Schollin tillsammans med Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan höll fram som två starka varumärken för universitetet. Studenterna vid Grythytte Akademi bjöd på smakprov av bland annat sikrom på mandelpotatis, skördesallad på korngryn, oxbringa på rotfrukter och höstäpple.

Örebro studentsångare, som består av både studenter och alumner från olika ämnen, hade spritt ut sig bland de minglande alumnerna där de växlade över från sorl till sång, klädda i attribut från de olika utbildningarna.

– Det är inte så svårt att vara rektor när man kan bjuda på sånt här, konstaterade Jens Schollin.

Text: Lars Westberg