På plats i de sociala medierna

De sociala medierna tar stor plats i det offentliga rummet. För folk i norra Afrika och Mellanöstern har de självklart en helt annan betydelse än för oss som redan tidigare har kunnat kommunicera ganska fritt. Men även för Örebro universitet är det viktigt att finnas med på Facebook, Twitter och YouTube och det är allt fler som tar den vägen in till mera information om universitetet.

– Vi har två sidor på Facebook, dels en fan-page där vi främst länkar till forskningsnyheter men också tar med annat som händer. Om man är med i Facebook kan man bli vän till den här sidan och få reda på när det publiceras nyheter på oru.se, berättar Anna Asplund, marknadsförare på avdelningen för externa relationer.

Den andra sidan heter Dom kallar oss studenter och är ett nätverk för studenter och blivande studenter vid Örebro universitet. Båda sidorna sköts av Anna tillsammans med Mari Sandin, webkoordinator på kommunikationsavdelningen.

– Vi försöker ha koll på sådant som kan vara aktuellt. Vi går också in och svarar om det dyker upp frågor, eller hänvisar till andra som kan ge svar, säger Anna.

Mari och Anna hanterar också det ganska nystartade twitter-kontot för Örebro universitet, @orebrouni. Där läggs det också ut olika nyheter och där har man också möjlighet att gå in via en länk på hemsidan oru.se. Tanken är att det ska vara ytterligare ett sätt för studenter att snabbt få svar på frågor eller bli hänvisade till rätt ställe.

Filmer på YouTube

På oru.se finns också en länk till YouTube där webkoordinatorn Anders Bergqvist lagt upp många filmer med anknytning till Örebro universitet. Örebro universitet har en egen kanal på YouTube, som heter wwworuse Man kan också komma direkt till den via www.youtube.com/user/wwworuse. Det är filmer som gått på reklam-TV, använts till marknadsföring eller som beskriver olika arrangemang.

RSS-flöden

Ytterligare en tjänst, som kanske inte är ett socialt medium, men som ändå finns som en tillgång på datorn är RSS. Det är ett sätt att följa nyheter på olika hemsidor och för den som är intresserad går det att prenumerera på olika flöden från Örebro universitet. Det finns en utmärkt instruktion till detta om man klickar på den lilla brandgula RSS-knappen i allra översta raden på oru.se. Bekvämt om man vill hålla koll på olika hemsidor utan att behövs surfa runt.

Text Lars Westberg