Pedagogiska pristagare med entusiasm och engagemang

Hans Hedén, statistik, och Karin Engström, pedagogik, heter årets mottagare av Örebro universitets pedagogiska pris. Pristagarna utnämns av Studentkåren och får ta emot sina belöningar vid den akademiska högtiden den 12 februari.

I motiveringen för Karin Engström heter det bland annat att hon” visat stort prov på engagemang, pedagogiskt nytänkande och en stark vilja att arbeta tillsammans med studenterna”. Det är studenter från teaterpedagogutbildningen som nominerat henne.

Undervisningen blir bok

– Det finns inte så mycket aktuella texter om kopplingen mellan teater och skola. När studenterna skulle skriva B-uppsats kom vi fram till att vi skulle försöka göra det i form av ett läromedel som andra skulle kunna ha nytta av, berättar Karin, som är glad och stolt över utmärkelsen.

Hon sörjer en smula över att universitetet inte fick examensrätt för ämnet teater, men arbetet med det som kanske blir en bok går vidare med lite bredare estetisk inriktning. Sin mesta tid ägnar hon åt den utbildningsvetenskapliga kärnan i pedagogik, som är grunden i alla lärarutbildningar. Hon har varit verksam i Örebro sedan 1984 då hon började på förskollärar- och fritidspedagogutbildningen.

– Det är en utmaning att få studenterna att känna lust att lära. Det är viktigt att de är delaktiga i processen och för mig är det lockande att få möta människor, känna ett engagemang för dem och för innehållet i undervisningen, säger hon.

Spontaniteten viktig

Hans Hedén belönas för ”… den genuina entusiasm som alltid präglar hans kurser. Hans Hedén är engagerad i studenternas lärande och en sann pedagogisk stjärna”.

– Jag vill vara så spontan som möjligt, jag undviker att ha anteckningar men försöker tänka igenom det och framställa det så att det blir förståeligt, säger Hans, som nu får priset för andra gången. Han var med redan 1991 när det allra första priset delades ut.

– Mycket i statistik är komplicerat och jag kanske har lyckats med att ge studenterna en uppenbarelse, så att polletten trillar ner. Jag tycker nog att de grundläggande matematikkunskaperna blivit sämre med åren, så man får ta det försiktigt och se till så att studenterna hänger med.

Var hittar han sin inspiration?

– Jag tycker det är ett fint jobb jag har, jag får träffa många unga människor, säger han men tillägger att det också finns svackor. Varje termin när man ska köra i gång känns det motigt, men det brukar svänga efter första passet. Det kanske handlar om att man är lite nervös, men så har det alltid varit.

Hans Hedén är en veteran på Örebro universitet, som varit med ända sedan det var universitetsfilial 1972. Nu siktar han på ytterligare ett läsår innan det är dags för pension.

Text: Lars Westberg

Pedagogiska priset går varje år till en kvinnlig respektive manlig lärare som är verksam vid Örebro universitet och består av ett stipendium på ett halvt prisbasbelopp som ska användas till pedagogisk och ämnesmässig utveckling. Priset finansieras av universitetet och delas ut av Örebro studentkår.