Platser kvar i Machofabriken

– Jag tycker att Machofabriken borde presenteras i Örebro och glädjande nog blir det så också tack vare stöd från Örebro universitet, Landstinget och NA. Det säger Tomas Wetterberg, ordförande i Män för jämställdhet, en av de organisationer som står bakom Machofabriken, ett utbildningsmaterial om jämställdhet.

I olika filmer och interaktiva övningar diskuteras varför samhället är så präglat av manliga föreställningar och hur man ska kunna förändra det. Materialet är helt nytt och är ett samarbete mellan Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund (SKR),

Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks) samt Män för jämställdhet. Det finansieras av Allmänna arvsfonden.
Det här materialet har tidigare presenterats i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Egentligen fanns inte pengar för fler seminarier, men universitetet och andra ställde upp med stöd så att det också går att genomföra i Örebro.

Skapa debatt

Materialet är utformat för att skapa debatt i klasser eller andra grupper. Arrangemanget på onsdag eftermiddag den 27 april i Hörsal L3 i Långhuset på universitetet är en blandning mellan presentation och seminarium.

– Vi kommer att presentera materialet och visa hur man kan använda det, säger Tomas Wetterberg, som säger att det fortfarande finns platser kvar på seminariet och att det går att anmäla sig till det på e-postadressen This is an email address.

Text Lars Westberg