Rickard Olsson Årets alumn

Årets alumn vid Örebro universitet kommer säkert att synas i många svenska hem den närmaste tiden. Det är nämligen TV-profilen Rickard Olsson som fått utmärkelsen. Han fanns på dåvarande Högskolan i Örebro i början av 1990-talet. I februari drar årets upplaga av Melodifestivalen i gång med Rickard som en av programledarna.

– Jag lärde mig mycket men minnena nu är mest från livet runt omkring. Då låg Kårhuset i herrgården i Östra Mark och där var det både trevligt och idylliskt, säger Rickard, som naturligtvis känner sig hedrad av utnämningen.

Årets alumn ska synliggöra universitetets tidigare studenter och deras karriärer efter studietiden. Utmärkelsen ska också bidra till ökad kontakt mellan universitetet, alumnerna och samhället. I beslutet att Rickard Olsson blir Årets alumn 2011 heter det att han genom sin karriär efter studierna för fram och gör kunskapsidealet medialt synligt.

Fick verktyg för livet

Studierna gav honom en verktygslåda, som han haft stor nytta av i yrkeslivet.

– Jag läste på kulturvetarlinjen och lärde mig väldigt mycket, inte bara om de olika ämnena utan också om livet.
– Litteraturvetenskapen var som en väckarklocka. Lars Gustavsson var en väldigt inspirerande lärare, han har gjort Svensk Diktantologi och inspirerade mig till att läsa poesi och annan litteratur som jag inte stött på tidigare. I kommunikationsvetenskap hade vi Carsten Ljunggren, som jag också minns som en bra lärare.

Programledare

Rickard hade egentligen tänkt bli skrivande journalist, men efter åren i Örebro hamnade han på lokalradion i hemstaden Gävle. Det blev starten på en programledarkarriär, som gjort honom välkänd. Han har lett Bingolotto under en period och är nu programledare för Vem vet mest i SVT.
Vem vet mest är verkligen ett program som ”gör kunskapsidealet medialt synligt”, som det heter i motiveringen till att han blev Årets alumn.

– Programmet spelas in under en komprimerad period, då vi gör fem program om dagen. Det sker delvis samtidigt som Melodifestivalen, så det blir ett par hektiska månader nu i början av året.
När denna intensiva period är över kommer Rickard Olsson att hålla en föreläsning på universitetet, datumet är inte bestämt ännu.

Text: Lars Westberg

Bild: www.positivhalarapan.se