Stipendiebelönad byggstudent

Michaela Eriksson, blivande byggingenjör vid Örebro universitet, har belönats med ett stipendium för inlämningsuppgifter inom byggstatikområdet.

– Jättekul, säger Michaela, som började läsa på byggingenjörsprogrammet lite av en slump.

– Jag var rätt bra i matte i gymnasiet och ville läsa något där jag hade glädje av det. Min pojkvän arbetar inom byggbranschen och jag tycker det är kul med byggen, så byggingenjör såg ut att passa bra.

Bra val av utbildning

Hon har inte blivit besviken, även om hon tyckte att det första året var mycket som inte hade med byggen att göra. Senare har hon insett att hon kommer att ha nytta även av det hon lärde sig under det första året och hon trivs mycket bra med sitt val av utbildning.

Det stipendium hon nu fått delas ut varje år av Structor AB i Örebro till en student i andra årskursen på byggingenjörsprogrammet. Det är för ett par arbeten inom byggstatikområdet, dels konstruktion i stål och träbyggnad, dels geoteknik med vägbyggnad.

– Eftersom vi inte har praktik i utbildningen är det viktigt för mitt CV att få ett sådant här stipendium, säger Michaela Eriksson, som får ta emot det i samband med att byggingenjörerna redovisar sina examensarbeten i maj.

Text Lars Westberg