Universitetet bjuder in tidigare studenter till alumndag

Örebro universitet har mycket framgångsrikt utvecklats från en regional högskola till ett nationellt etablerat universitet med 18 000 studenter. Nu bjuder universitetet in tidigare studenter som varit en del av framgångsresan till en alumndag.
– Vi hoppas att dagen ska ge både inspiration och kunskapsutbyte. En chans att mingla, skapa kontakter och utbyta erfarenheter. Och väcka liv i alla roliga minnen från studietiden så klart, säger prorektor Gunilla Lindström.

– Universitetets forskning omfattar i dag över 100 professorer, ett ännu större antal docenter och mer än 500 doktorander. Vi har utbildningar som läkare, jurist, psykolog, civilekonom och socionom, för att bara nämna några. Nu ska vi ta nästa steg och i den processen är våra alumner nyckelpersoner, säger Gunilla Lindström.

Alla alumner, det vill säga studenter som håller på att avsluta eller har avslutat sina studier vid universitetet, är välkomna den 4:e oktober till Alumndagen 2011 för att ta del av vad som händer på universitetet i stort och vad som är på gång inom ett visst utbildningsområde.

Bland annat bjuder många utbildningar in alumner till workshops och samtal. Det finns möjlighet att gå på retoriskt mingel. Att träffa forskare och diskutera naturvetenskap i förskolan eller hur man väcker ungdomars intresse för fysisk aktivitet. Musikhögskolan bjuder in till musik i krysset, bildlärarutbildningen till målarverkstad och flera akademier har informativa och intressanta föreläsningar om hur deras utbildningar och forskning har utvecklats.

Alumnnätverket är en mötesplats

– Dessutom kommer Eva Swartz Grimaldi, som är VD för bokförlaget Natur & Kultur. Hon har bland annat arbetat som programdirektör för TV4 och med utredningen om framtidens kulturpolitik 2007/2008. Hon ska berätta om sin resa som har sin början i Örebro, säger Gunilla Lindström.

Enda kravet för att kunna anmäla sig till alumndagen är att man är medlem i alumnnätverket. För alla som inte redan är medlemmar i nätverket går det bra att registrera sig på Örebro universitets hemsida.

– Nuvarande och tidigare studenter är välkomna att gå med i vårt alumnnätverk. Det är en mötesplats för både sociala och professionella kontakter samtidigt som det är ett bra sätt att hålla koll på såväl utbildning som forskning och olika aktiviteter som anordnas, säger Gunilla Lindström.

– Det är ett samarbete som är bra både för alumner och för universitetet. Alumner är en naturlig länk till arbetslivet och de besitter viktig kompetens som vi och våra studenter gärna tar del av, säger Gunilla Lindström.

– Örebro universitet är samordnare nationellt för Alumndagen 2011 som arrangeras, förutom på Örebro universitet, på nio andra lärosäten i Sverige. Vår förhoppning är att alumndagen ska utvecklas till en årlig återvändardag som vi alla ser fram emot. Välkommen tillbaka!

Text: Linda Harradine