Boostday peppade studenter inför karriären

På internationella kvinnodagen den 8 mars anordnade Örebro universitet Boostday tillsammans med Länsstyrelsen i Örebro och Örebro läns Kvinnolobby. Genom inspirationsföreläsningar i Kårhuset på universitetet fick kvinnor som är studenter bland annat tips om hur de stärker sina karriärvägar.

- En fantastiskt bra eftermiddag som både var ett uppvaknande och gav många användbara tips inför arbetslivet, sammanfattar studenterna Frida Olsson och Maja Rudolphson arrangemanget.

De går fjärde terminen på medie- och kommunikationsprogrammet. Med snart bara ett läsår kvar innan examen är frågor kring jobbsökande, karriär och arbetsliv högaktuella för dem båda. Det var också en orsak till varför de valde att gå på Boostday.

Våga mer

- Jag ville orientera mig och få tips om vad jag ska tänka på både som arbetssökande och som framtida anställd. Och jag blev inte besviken. Den här eftermiddagen gav många bra råd och under minglet fick jag dessutom bra kontakt med personer som arbetar inom det område jag utbildar mig, säger Maja Rudolphson.

Frida Olsson tyckte att Boostday gav mer än den lovade. Våga mer var en uppmaning som hon tar med sig.

- Att inte vara rädd eller överdrivet försiktig när man söker jobb eller vill göra karriär var ett genomgående tema hos föreläsarna. Om man vågar ta för sig mer lyckas man bättre. Jag hoppas att en sådan här dag arrangeras igen för det här var verkligen något jag skulle rekommendera fler att gå på, säger Frida Olsson.

Ökad medvetenhet

Sofia Eriksson är studentrepresentant i Örebro läns Kvinnolobby. Hon tycker att det behövs insatser som den här för att öka medvetenheten kring lönesituationen på arbetsmarknaden.

- Den ena undersökningen efter den andra visar stora och obefogade löneskillnader mellan män och kvinnor, där kvinnorna ständigt halkar efter. Genom att lyfta fram den här problematiken för studenter blir de medvetna om problemen och får bättre möjligheter till att förbereda sig för att själva kunna påverka situationen när de är ute på arbetsmarknaden. Vår Boostday hoppas jag har gett både insikter och inspiration i det avseendet, säger Sofia Eriksson.

Närhet till arbetslivet

Sofia Larsen är affärsutvecklare på Örebro universitet och var dessutom "Boost-dagens" moderator:

- En nära koppling mellan universitet och arbetslivet är oerhört viktigt. Vi samverkar mycket med arbetsgivare för att göra våra utbildningar konkurrenskraftiga och ge studenterna bra möjligheter till jobb. I det sammanhanget var det väldigt roligt att länsstyrelsen och kvinnolobbyn ville göra en Boostday tillsammans med oss här på universitet. Det betyder mycket för studenterna som kom, säger Sofia Larsen.

Föreläsare på Boostday var Anna Dyhre (Ditt personliga varumärke på arbetsmarknaden), Frida Lindblom (Karriärvägar och inspiration) och Anna-Karin Frih (Kvinnor och karriär – en tillbakablick).