Bra resultat leder till extrasatsning på Linje 14

Linje 14 startades 2003 med målet att skapa intresse och motivation för högre studier hos ungdomar från studieovana miljöer. Nu syns resultaten – andelen ungdomar från Vivallaskolan, som sökt till högre studier, har ökat och i stort sett alla skolans elever känner att de skulle klara av högskolestudier. Samtidigt satsar Örebro kommun 1,5 miljoner kronor extra för att projektet ska kunna utvecklas ytterligare.

– Linje 14 startades med statliga medel och har sedan finansierats av Örebro universitet och Örebro kommun. Det är oerhört glädjande att Örebro kommun har valt att satsa mer resurser på projektet. Det kommer göra det möjligt att bland annat starta en mentorverksamhet och göra en forskningsansluten utvärdering, säger Åsa Wedholm-Olsson, som har varit ansvarig för Linje 14 sedan starten.

När projektet startade på Vivallaskolan låg Vivalla i botten i statistiken över utbildningsnivån i olika bostadsområden i Örebro. Det konstaterades att eleverna där hade svårare att klara målen för att få godkänt på grund av sina egna och sina föräldrars otillräckliga språkkunskaper. Dessutom ansågs det töntigt att plugga.

Viktigt att prestera bra resultat i skolan

– Vi har sett en tydlig attitydförändring sedan 2003. Det har blivit viktigt att arbeta hårt och prestera bra resultat i skolan. Den utvecklingen har Linje 14 varit med och bidragit till, säger Fredrik Nordvall, rektor för årskurserna 7-9 på Vivallaskolan.

– Ungdomarna är otroligt målmedvetna och kämpar hårt för att gå vidare till gymnasiet och till högre studier. Redan när man väljer gymnasieprogram funderar man tillsammans med sina föräldrar på vad man ska plugga på universitetet senare. Det är en mycket positiv utveckling, säger Åsa Wedholm-Olsson.

Det är den utvecklingen som speglas i statistiken. Vivallaskolans elever går nu vidare till högre utbildning i större utsträckning än riksgenomsnittet. Detta trots att endast 8 procent av deras föräldrar haft möjlighet att själva studera vidare. 2005 fick Linje 14 en samarbetsskola till, Mikaelskolan, och även här får verksamheten höga betyg av eleverna. Övergången till högre studier ligger fortfarande något lägre än på Vivallaskolan men ny statistik visar att 74 procent av Mikaelskolans elever vill studera vidare.

Brett politiskt intresse

Resultaten har också väckt ett brett politiskt intresse för Linje 14. I förra veckan var Jelena Drenjanin, vice ordförande för moderatkvinnorna i Sverige, på besök för att få veta mer och under måndagen gästade socialdemokratiska ledamöter från utbildningsutskottet Vivallaskolan.

– Projektet medverkar till att avdramatisera universitetet och har ett tydligt mål för sin verksamhet. Det ger ungdomar motivation och visar upp ett alternativ som kan leda till ett bra liv, sade socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Ibrahim Baylan.

– Alla kommer inte plugga vidare men vi vill att alla ska vet att det är en möjlighet som finns och som är till för alla, säger Åsa Wedholm-Olsson.

Utöver studiebesök och läxhjälp håller Linje 14 i studieteknikkurser, sommarskolor på temat demokrati, workshops om framtid och utbildning samt information till ungdomarnas föräldrar om högre studier bland annat i samband med gymnasieval. Ett femtiotal av Örebro universitets studenter och flera lärare och forskare från varje institution är aktiva i projektet.

– Jag tror att vi är något stort på spåren! säger Åsa Wedholm-Olsson, som hoppas att projektet ska bli föremål för ett forskningsprojekt för att uppnå en fördjupad förståelse och lägga grunden till en modell som går att sprida på en nationell arena.

Text: Linda Harradine