Fartfyllda studentlekar kryddade Örebros centrum

Det var fest på Stortorget i Örebro när landshövdingen Rose-Marie Frebran på fredagen invigde Örebrodagen. Evenemanget lockade flera hundra nya studenter vid Örebro universitet, som kryddade stadskärnan med tävlingar och fartfyllda lekar.

Introduktion för nya

- Det här är en viktig del i den introduktion vi erbjuder nya och inflyttade studenter för att de ska få en bra start i sitt studentliv och i den nya staden, säger Lotta Elvin som är introduktionsansvarig på Örebro universitet och Örebro studentkår.

Introduktionen av nya studenter arrangeras vid varje terminsstart av Örebro universitet, Örebro studentkår och Örebro kommun. Bland annat erbjuds studenterna föreläsningar i studieteknik, praktiska råd och guidningar i den nya miljön och olika sociala aktiviteter.

- Örebrodagen har tyngdpunkten på den sociala biten. Dels är det en väg för studenterna att känna samhörighet med varandra, dels är det ett evenemang som både visar upp Örebro för studenterna och samtidigt visar upp studenterna för Örebroarna. Jag tror det ger fördelar för alla parter, säger Lotta Elvin.