Fem miljoner kronor till prisbelönt teckenspråkstjänst

Örebro universitet och Europeiskt teckenspråkscenter har fått över fem miljoner kronor från EU-kommissionen för att fortsätta utveckla Spreadthesign.com.

Spreadthesign.com är en internationell ordlista på internet, som gör olika länders teckenspråk tillgängliga för alla. Hemsidan är gratis att använda och tjänsten finns tillgänglig som app i mobiltelefonen under namnet Spread signs. Först och främst är verktyget utvecklat för att förbättra språkkunskaperna hos elever på yrkesgymnasier.

– Sajten är ett är ett viktigt verktyg för att öka rörligheten - till exempel kan ungdomar, som ska åka på praktik utomlands, ta hjälp av den. Målet är också att verktyget ska öppna upp fler möjligheter för ungdomar att få jobb, säger Thomas Lydell-Olsen, som är koordinator för projektet.

Stora utvecklingsmöjligheter

– Vi är glada för det fortsatta stödet från EU-kommissionen eftersom det finns stora utvecklingsmöjligheter. Nytt för 2012 är förbättrade funktioner och att fler länder ansluter sig. Spreadthesign.com kommer också att få fler meningar och inte bara enstaka ord och tecken. Dessutom kommer vi utveckla fler bildfunktioner, säger Thomas Lydell-Olsen.

– Vi har i våra utvärderingar sett att Spreadthesign.com har haft en stor betydelse för de enskilda länderna. Det har gett teckenspråket en högre status. Det är glädjande att EU-kommissionen fortsätter att satsa på det, säger Päivi Fredäng, som är ansvarig för projektet vid Örebro universitet.

Spreadthesign.com finns med på tidningen Internetworlds lista över Sveriges bästa sajter och har fått pris som bästa innovation av stiftelsen Alares i Spanien. Dessutom blev tjänsten utvald av EU-kommissionen till Best Practice.

Läs mer på projektets hemsida: Spreadthesign.com

Text: Linda Harradine