Framtidens utbildningssystem diskussionsämne för expertpanel

De pågående reformerna inom västvärldens utbildningssystem kan skapa problem. Under ett symposium på Örebro universitet föreläste och diskuterade internationella experter framtidens universitet och utbildningar.

Västvärldens största och hittills mest inflytelserika högre utbildningssystemen genomgår genomgripande förändringar. Det sker i USA, Storbritannien, Tyskland, och Frankrike. Samtidigt investerar bland annat Kina, Indien och Brasilien målmedvetet i högre utbildning och forskning.

- Förändringarna kommer inte bara att sätta djupa spår i respektive lands utbildnings- och forskningssystem, de kommer att få djupgående konsekvenser för Sverige och de övriga nordiska länderna, säger Thorsten Nybom, professor vid Örebro universitet.

Nationell strategi

Under fredagens symposium föreläste och diskuterade en internationellt sammansatt panel experter framtidens utbildningssystem och delade med sig av erfarenheter från de senaste årens utveckling i sina hemländer.

- Förändringen har utvecklats i ett nytt synsätt på utbildningens och forskningens roll i vårt samhälle. Bland annat har det inneburit en reformpolitik inom utbildningssystemen, som i allt större utsträckning förväntas fungera i mer marknadsmässiga former.

Det kan medföra stora problem.

- Det är närmast livsavgörande att tydligt formulera en övergripande nationell strategi och policy för den högre utbildningen, något som, enligt min mening, i stort sett saknats i Sverige under en längre tid , säger Thorsten Nybom.

Föreläsare var Sir Peter Scott från Institute of Education i London, General-Sekretär Wilhelm Krull från VW-Stiftung i Hannover och professor Sheldon Rothblatt från UC Berkeley. I den efterföljande paneldebatten deltog professorerna Åse Gornitzka, Oslo, Hanne Foss Hansen, Köpenhamn och Bo Rothstein, Göteborg. En sammanfattande kommentar gjordes av doktor Göran Blomqvist, vd för Riksbankens Jubileumsfonds.

Symposiet arrangerades av Örebro universitet i samarbete med Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond.