Frida Stéenhoffs liv blir film

Örebroprofessorn Christina Carlsson Wetterbergs bok om Frida Stéenhoff – dramatikern och feministen som utmanade den borgerliga dubbelmoralen – ligger till grund för en kommande dokumentärfilm om hennes liv i Sundsvall i slutet av 1800-talet.

– Jag har plockat godbitarna från boken när jag skrivit manus, ­säger Björn Berge, manusförfattare, producent och initiativtagare till filmen, till Dagbladet i Sundsvall.

Frida Stéenhoff var en av sin tids mest radikala och kontroversiella författarinnor och debattörer. Feminismen var den bärande bjälken, som Frida Stéenhoff aldrig vek från, men hon arbetade också aktivt för fred före och även under första och andra världskriget.

Frida Stéenhoff kämpade för kärlekens rätt, kvinnans rätt och barnens rätt men hennes tankar kring kärlek sexualitet och äktenskap var kontroversiella. Hon attackerades hårdast av konservativa män men även kvinnorörelsen och andra "moderna", som arbetade för kvinnors rättigheter, stämde in i kritiken.

Sammansatt bild

– Hon höll fast vid sina åsikter trots såväl mördande kritik som hotfulla brev och protester. Det är svårt att komma henne nära men jag känner att jag har fått en sammansatt bild av henne som människa, säger Christina Carlsson Wetterberg

1887 flyttade Frida Stéenhoff från Stockholm till Sundsvall med sin man Gotthilf. De fick två barn, och levde sedan där i 20 års tid och det är hennes tid i Sundsvall filmen ska handla om. Staden delades ofta i två läger: ett för och ett emot författarinnan. En skiljelinje skar rakt igenom såväl kvinnoföreningar som resten av samhället och hennes dramer väckte hätska debatter på grund av sitt innehåll samtidigt som hon fick beröm för sin dramatiska förmåga.

Hon satte fingret på den sexuella dubbelmoralen som tillät männen sexuell utlevelse utanför äktenskapet så länge de höll sig till kvinnor i de lägre samhällsskikten, medan kvinnor levde i tvångscelibat om de skulle räknas till de ärbara.

Kvinnors rätt till en sexualitet

– Många blev enormt upprörda när hon påpekade att unga medelklasskvinnor hade sexuella begär och att preventivmedel skulle kunna ge kvinnorna rätt till en sexualitet som inte med nödvändighet syftade till barn utan hade ett värde i sig själv, säger Christina Carlsson Wetterberg.

– Hon ville att männen skulle ta större moraliskt ansvar och ge kvinnorna en friare, mer självständig ställning. Även om många av frågorna hon brann för har fått sina svar, är hon aktuell än i dag. Hon föreläste till exempel om hur viktigt det är att pappor engagerar sig och tar hand om sina barn och om kvinnliga präster. Runt sexualitet undrar jag om hon skulle tycka att vi har gått för långt, säger Christina Carlsson Wetterberg.

– Det ska bli väldigt spännande att få vara en del i arbetet med filmen om hennes liv, säger Christina Carlsson Wetterberg, som också kort kommer att medverka i filmen som man börjar spela in den 14 maj i SVT:s studio i Sundsvall. Skådespelaren Gisela Nilsson kommer att agera berättare och visa stillbilder från Frida Stéenhoffs liv.

Christina Carlsson Wetterbergs bok heter "... bara ett öfverskott af lif ..." och är utgiven av Atlantis.

Text: Linda Harradine