Löfven besökte Ängens forsknings- och innovationslägenhet

Framtidens teknik för äldres hemmamiljö stod på programmet när en grupp socialdemokrater tillsammans med partiordförande Stefan Löfven besökte Örebro Science Park och Ängens forsknings- och innovationslägenhet i Örebro i fredags (15 juni).

Amy Loutfi, forskare vid Örebro universitet, var en av de som fick berätta om verksamheten:

- Ängens forsknings- och innovationslägenhet är en gemensam satsning av Örebro Science Park, robotikforskningen vid Örebro universitet (AASS), Örebro kommun, Örebro läns landsting, Robotdalen och NovaMedTech, samt ett tiotal företag inom olika branscher. I lägenheten så utvecklar, testar och visar vi framtidens teknik för äldres hemmamiljö. Helt enkelt – smarta lösningar för bättre livskvalitet, större självständighet och högre integritet.

Företag och innovation

Merit Israelsson, projektledare för Örebro Science Park, berättade om etableringen av verksamheten, som pågått sedan 2010.

- Örebro Science Park ska skapa förutsättningar för ett framgångsrikt samarbete mellan företag, forskning och samhällets aktörer. För att möjliggöra detta samarbete så har vi fått i uppdrag att bygga en fysisk och en kreativ miljö, samt en utvecklingsarena. Miljön och utvecklingsarenan ska underlätta för företag att växa och utveckla nya innovativa idéer tillsammans med forskning och samhällets aktörer.

Besökande politiker var förutom Stefan Löfven (s), bland andra landstingsstyrelsens ordförande Marie-Louise Forsberg-Fransson (s) och kommunstyrelsens ordförande i Örebro, Lena Baastad (s).

Text: Anna Alicedotter/Johan Stenegård