Många kom för att höra vinvärldsmästare i Grythyttan

- Det blir inget mer tävlande för mig i världsmästerskapen i sommellerie.
Det avslöjade Gérard Basset, en av världens mest meriterade vinkännare, under sitt föreläsningsbesök på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Därmed ställer han inte upp för att försvara sin titel när tävlingen anordnas för 14:e gången nästa år.

2010 vann Gérard Basset äntligen den åtråvärda titeln efter att tre gånger ha slutat tävlingen som tvåa. Efter andraplaceringen i Kanade 2007 (världsmästerskapen hålls bara var tredje år) funderade han på att ge upp. Ändå återkom han och lyckades i hård konkurrens ta hem segern i Santiago, Chile.

- Det krävs så stora arbetsinsatser och förberedelser att jag inte tycker det är värt att ställa upp igen. Jag har ju redan vunnit en gång och jag är mycket nöjd med det, säger Gérard Basset.

Istället kommer han att vara domare under kommande mästerskap som arrangeras nästa år.

Passion föder framgång

Gérard Basset är född i Frankrike, skolad i Lyon och verksam i Storbritannien. Utöver sin titel som regerande världsmästare i sommellerie innehar han de prestigefyllda examenstitlarna Master Sommelier, Master of Wine och Bordeaux Wine MBA. Han är dessutom en framgångsrik hotell- och restaurangman och är en av personerna bakom den prisbelönta hotellkedjan Hotel du Vin i Storbritannien. Till vardags driver han sedan 2007 Hotel Terravina i Hampshire i England tillsammans med sin hustru Nina.

Gérard Basset är också ledamot i Grythytte innovationsråd. Till innovationsråden knyts externa nyckelpersoner med stora kontaktnät för att hjälpa till att förnya och utveckla universitetets samverkansuppgift.

Under seminariet, som var öppet för allmänheten, berättade han inför ett hundratal åhörare om tävlandet och sina erfarenheter från restaurang- och hotellbranschen. Framför allt framhöll Gérard Basset att passionen för sitt yrke är det bästa framgångsreceptet.

Närvaro och engagemang

- För att lyckas inom restaurang- och hotellbranschen är närvaro och engagemang a och o. För mig har utbildning alltid varit en viktig grundsten eftersom det har gett mig så mycket i form av kunskaper, erfarenheter och kontakter med andra kunniga människor.

Krävs det en särskild form av livsstil för att driva restaurang- och hotellrörelse, löd en av frågorna under seminariet.

- Visst är det möjligt att ha ett liv vid sidan om yrkesrollen, men vill man skapa och driva en verkligt bra verksamhet måste man vara engagerad och närvarande.

Under seminariet fick han också en fråga om kommande världsmästerskap: Hittills finns 13 världsmästare i sommellerie och alla är män. När går titeln till en kvinna?

- Där finns flera mycket duktiga kvinnor, som har bra möjligheter att kunna vinna titeln. Jag tror inte det dröjer särskilt länge.