Många kom till universitetets alumndag

Närmare 300 personer kom till årets alumndag på Örebro universitet. Där väntade ett program med inspirerande föreläsare, givande möten, mingel och smakupplevelser signerat Restaurang- och hotellhögskolan.

För andra året ordnade lärosätet en dag för tidigare och nuvarande studenter inom universitetets alumnnätverk. Årets tema var karriär, vilket också var temat för årets alumnpristagare och föreläsare Ulrika Knape-Lindberg och Joakim Alkman.

Alumnpristagarna

Ulrika Knape-Lindberg är en av Sveriges främsta olympier och Sveriges mest meriterade simhopperska genom tiderna. Här är några av medaljerna: Guld och silver i OS 1972, guld och silver i VM 1973, två EM-guld 1974, silver i OS 1976. Hon är utbildad gymnastikdirektör och arbetar i dag som sportchef och förbundskapten för svenska simhoppningslandslaget.

Joakim Alkman är företagsentreprenör som varit med om att bygga upp och driva ett flertal företag inom IT-branschen, bland annat Nethouse och Precio. Han är utbildad inom ekonomi och är VD för Peridot Group (tidigare Nethouse Group) med bas i Örebro. Utöver att vara ledamot i ett flertal företagsstyrelser är han också ledamot i innovationsrådet för Handelshögskolan på Örebro universitet. Till innovationsråden knyts externa nyckelpersoner med stora kontaktnät för att hjälpa till att förnya och utveckla universitetets samarbete med näringsliv, organisationer med flera.

Viktigt nätverk

- Våra alumner är viktiga för Örebro universitet eftersom de är våra ambassadörer. De erbjuder ett stort kontaktnätverk för såväl varandra som för nuvarande studenter. Alumndagen är därför en inspirerande mötesplats för både erfarenhetsutbyte och nostalgi, säger Anna Andréasson, alumnsamordnare på Örebro universitet.

Ordet alumn kommer av latinets alumnus, som betyder lärjunge eller skyddsling. Idag används alumn i betydelsen av tidigare studenter från universitet eller högskola.